شانس کم استقلال برای کاهش غرامت استراماچونی

با توجه به اینکه استراماچونی پرونده‌ای نزدیک به 300 صفحه را به فیفا ارسال و تمام موارد را یادآور شده، خیلی بعید است که در حکمیت دوباره، باشگاه استقلال با بدهی کمتری مواجه شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در نهایت استقلال در پرونده قطوری که استراماچونی به فیفا ارسال کرد، یک میلیون و 359 هزار یورو محکوم شد. این رأی در شرایطی به باشگاه استقلال ارسال شده که مسئولان این باشگاه تصور نمی‌کردند استراماچونی بتواند چنین حکمی علیه آنها بگیرد. در عین حال اما مسئولان استقلال یکی بعد از دیگری مصاحبه و اعلام می‌کنند که با ارجاع پرونده به دادگاه عالی ورزش(CAS)  مانع از صدور حکم نهایی می‌شوند و بدهی کاسته می‌شود.

ایلنا نوشت؛ با توجه به اینکه استراماچونی پرونده‌ای نزدیک به 300 صفحه را به فیفا ارسال و تمام موارد را یادآور شده، خیلی بعید است که در حکمیت دوباره، باشگاه استقلال با بدهی کمتری مواجه شود و فیفا آن رأی را بشکند و به قول برخی مدیران نیمی از این مبلغ را به عنوان جریمه یا غرامت در نظر بگیرد.

 از یاد نمی‌بریم که امیرحسین فتحی بعد از اخراج نامحترمانه شفر بارها در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها اعلام می‌کرد که شفر ناچار است با استقلال کنار بیاید و با آنها تعامل کند اما نه تنها هیچ تعاملی میان باشگاه استقلال و وینفرد شفر ایجاد نشد، بلکه در نهایت این مربی آلمانی تمام حقوق خود به علاوه جرایم عقب‌افتاده را از باشگاه استقلال دریافت کرد و در آینده‌ای نه چندان دور باید مبالغ دیگری نیز به حساب ساشا شفر، پسرش هم واریز شود.

 در واقع باشگاه استقلال در ماجرای شفر بازنده بود و حالا نیز به نظر می‌رسد موضوع استراماچونی همان سرنوشت را به همراه داشته باشد و باشگاه استقلال نتواند دلایلی محکمه‌پسند به فیفا ارسال کند تا قدری از بار سنگین جریمه یک میلیون و 359 هزار یورویی مالی کاسته شود.

 حال اگر استراماچونی در استقلال کار کرده بود سناریو غم‌انگیز نمی‌شد اما این داستان از آن نقطه حزن‌انگیز است که می‌بینیم آقای استراماچونی حتی یک نیم فصل فوتبالی هم در استقلال فعالیت نکرد و فقط در 16 بازی (لیگ و حذفی) روی نیمکت آبی‌ها بود و با حالتی نامناسب فوتبال ایران را به سمت زادگاهش ایتالیا ترک کرد.

در ماجرای استراماچونی نیز رد پای امیرحسین فتحی، مدیرعامل سابق این باشگاه دیده می‌شود؛ مدیری که به واقع لقب ضعیف‌ترین مدیرعامل تاریخ باشگاه استقلال زیبنده او است. همو که با شفر آن رفتار نامناسب را انجام داد تا این مربی از استقلال برود و شکایتی بلندبالا علیه این باشگاه به فیفا ارسال کند و همو که استراماچونی را هم به واسطه بدقولی‌های مکرر از این باشگاه فراری داد. در واقع امیرحسین فتحی، هم عامل جدایی وینفرد شفر بود و هم عامل شکایت استراماچونی از این باشگاه و اگر او تدبیر بهتری داشت هرگز این دو پرونده بزرگ گریبان باشگاه استقلال را نمی‌گرفت و بخش اعظمی از سرمایه‌های این باشگاه بر باد نمی‌رفت.

فتحی در حالی که بسیاری از استقلالی‌ها نگران آینده این باشگاه هستند سکوت اختیار کرده و پیرامون این اتفاقات هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد تا ابهام‌ها درباره این دو پرونده که خالقش بوده، به نقطه اوج برسد. شگفتا که هیچ برخوردی نیز با این مدیرمستعفی نشد و او که در عرض کمتر از یک سال پرونده وینفرد شفر را علیه باشگاه استقلال پدید آورد و دست استراماچونی را هم برای شکایت باز گذاشت بی‌آنکه بازخواست شود، به مدیریت خود در دیگر امور ورزش ادامه می‌دهد.

 شاید اگر نهادهای نظارتی با دقت و حساسیت بیشتری به این موضوعات می‌پرداختند هرگز مدیرانی همچون فتحی به خود اجازه نمی‌دادند اداره امور باشگاه بزرگ استقلال را در دست بگیرند و این حجم از بدهی‌ها را پدید آورند. نگران‌کننده‌ترین نقطه ماجرای استراماچونی با باشگاه استقلال آنجا است که امیرحسین فتحی و مسببان حضور استراماچونی در ایران (بدون توجه به شکایت وینفرد شفر) با سرمربی جدید قرارداد یورویی امضا کردند و حاضر شدند به رغم نامشخص بودن وضعیت سرمربی قبلی (شفر) با سرمربی جدید (استراماچونی) قراردادی امضا کنند که معادل ریالی‌اش بسیار بیشتر از مربی قبل بود. اینکه با وجود حجم عظیمی از بدهی‌ها چنین قراردادی نوشته شده نیز جای شگفتی دارد. قراردادی که اکنون معادل ریالی‌اش از 40 میلیارد تومان نیز فراتر می‌رود و به قول اهالی فن این اعداد برای اداره یک باشگاه لیگ برتری در یک فصل فوتبالی نیز کفایت می‌کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید