جی پلاس؛

علت گریه شدید حاج احمد متوسلیان در اورامان چه بود؟

محمد صالح عبدی در خاطرات خود به عملیاتی که رزمندگان اسلام در منطقه اورامان انجام داده بودند اشاره کرده و از علت گریه حاج احمد متوسلیان می گوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، محمد صالح عبدی روایتی از عملیات رزمندگان در منطقه اورامان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان نقل کرده که در صفحه اینستاگرام مرز و بوم منتشر شده است که با هم می خوانیم:

 

 منطقه اورامان(۱) به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن ارتفاعات مختلف برای ما اهمیت ویژه ای داشت. یک سلسله از کوه های منطقه در خطوط مرزی در اختیار عناصر رزگاری بود و همین باعث شده بود تا ارتباط آنها با حزب بعث به سهولت انجام پذیرد.

 

در جلسه ای با حضور حاج احمد متوسلیان، و پیشمرگان کرد تصمیم گرفته شد طی عملیاتی این منطقه را از لوث وجود عناصر رزگاری پاک سازی کنیم. عملیات با موفقیت انجام شد و در منطقه مستقر شدیم. به اتفاق یکی از پیشمرگان با دوربین در حال کنترل تحرکات دشمن بودیم که متوجه شدیم یک نفر مقداری بار بر دوش گذاشته و یک گالن بیست لیتری هم در دست دارد و به طرف پایگاه می آید.

 

وقتی نزدیک تر آمد، دیدیم این شخص حاج احمد متوسلیان است که مقداری نفت و خرما را از راه دور برای رزمندگان مستقر در پایگاه می آورد. به استقبالش رفتیم و خواستم بار را از او بگیرم اما قبول نکرد و گفت وظیفه خودم است. وقتی وارد پایگاه شد بعد  احوالپرسی و روبوسی با رزمندگان به شدت گریست.

 

 همه نگران شدیم و علت را پرسیدیم. گفت: ما در مریوان داخل شهر هستیم و امکانات داریم، اما شما روی خاک می خوابید، آن هم در این کوه های دور افتاده و بدون هیچ امکاناتی.

 

بعد هم گفت: خدمت واقعی را  شما انجام می دهید. خدمت ما و شما را هیچ وقت نمی شود با هم مقایسه کرد و دوباره گریست.

 

 

۱. این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌ های پرپیچ‌ و خم و عمیق و رودبارهای بی شمار است. از مجموع آب این چشمه‌ ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌ شوند که در نقطه‌ ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌ پیوندند. از میان این چشمه‌ ها می‌ توان چشمه بل را نام برد که با دبی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه پرآب‌ترین آنهاست و به سیروان می‌ ریزد و از سویی رودی که از آن پایه‌ریزی می‌ شود کوتاهترین رود جهان است.

هر چند که بخش بزرگی از منطقه اورامان ( هورامان ) از کوه‌ های بلند و پربرف ساخته می‌ شود اما در ارتفاعات پایین تر و در دامنه همین کوه‌ ها جنگل های متراکم کم و بیش وسیعی وجود دارند. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته‌ کوه زاگرس بیشتر از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی‌ وحشی و زالزالک نیز به تعداد چشمگیری یافت می‌ شود. این جنگل ها از دیرباز تأمین‌ کننده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده‌ اند.

بخش بزرگی از اورامان در استان کرمانشاه و کردستان و بخش کوچکتری در حلبچه در خاک عراق واقع است. از مناطق مهم شهری آن نیز می‌ توان به پاوه، نوسود، نودشه، بیاره و حلبچه اشاره کرد، که البته در شهرهایی نظیر مریوان، کامیاران، سنندج، کرمانشاه، جوانرود و تهران نیز از طریق مهاجرت مردم هورامی زبان ساکن شده‌ اند. هورامان روی هم رفته خود به چند بخش تقسیم می‌ شود که عبارت اند از هورامان لهون، هورامان تخت و ژاورو.

دیدگاه تان را بنویسید