گزارش جی پلاس/

وضعیت معاملات بازار بورس و فرابورس 26 آبان 99: همه چیز برای صعود به کانال بالاتر مهیا شد

معاملات امروز بازار بورس برخلاف روز گذشته با کاهش یافتن شاخص آغاز به کار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کارو درآمد جی پلاس: بازار سرمایه امروز در حالی آغاز به کار کرد که اخبار امیدور کننده در خصوص افزایش تقاضای نفت درپی خبر کشف واکسن کرونا و حذف ارز ترجیحی برای گروه ها و تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار در هفته گذشته باعث افزایش نرخ بسیاری از سهام ها در دو روز گذشته شده بود اما افزایش عرضه سهام در بسیاری از گروه ها توسط کدهای حقیقی باعث توقف این روند شد. 

امروز دو شنبه 25 آبان 1399 نمادهای شرکت های بزرگ و شاخص ساز از جمله فملی، شتران، شپنا در رنج صعودی حضور داشتند و نمادهای فارس، تاپیکو، ومعادن و حکشتی نیز تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

هم اکنون ساعت 9:30 شاخص با 2 هزار واحد کاهش به ارتفاع 1.254.796 واحد رسیده است.

در بازار فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر، دماوند، فرابورس و ذوب در رنج منفی قرار گرفتند و تا این لحظه باعث کاهش 62 واحدی شاخص فرابورس شدند.

 

شاخص برگشت

 

با افزایش تقاضا در نمادهای شاخص سازی همچون فملی، شتران، شپنا، خودرو و اخابر شاخص بازار بورس در روندی هکس روزهای گذشته، صعودی شد و هم اکنون با 6 هزار واحد رشد وضعیت بازار را امیدوار کننده تر کرد.

شاخص فرابورس نیز در آستانه روند صعودی شدن قرار گرفت. نماد وهورو ارفع شاهد معاملات خوبی در ساعت اخیر بودند.

تا این لحظه( ساعت 10 صبح 26 آبان) شاخص هم وزن نیز با 183 واحد افزایش به ارتفاع 369.789 رسید.

 

افزایش تقاضا در گروه های بانکی و حمل و نقل

با برگشت شاخص به محدوده سبز تقاضا در سایر گروه ها به ویژه گروه بانکی و حمل و نقل افزایش یافت و هم اکنون شاخص در ساعت 11:15 دقیقه با 14 هزار واحد رشد همراه بوده است.

وبملت نماد بانکی است که توانسته با معاملات پر حجم خود شاخص را بالا ببرد. 

پایان معاملات 26 آبان بازار بورس/ شاخص در استانه صعود به کانال بالاتر

 

شاخص بورس امروز دوشنبه 26 آبان ماه، در نهایت با  حدود16  هزار واحد افزایش نسبت به روز قبل به رقم 1.273.748 واحد رسید.

گروه بانکی امروز هم با حجم خریدی قابل توجهی همراه شد به گونه ای که مانند روز گذشته شاهد صف خرید بودند.

با توجه به شروع صعودی بازار در صبح امروز و صعودی شدن تعداد قابل توجهی از نمادهای بورسی و همچنین معاملات خوبی که در ساعات پایانی بازار رقم خورد، پیشبینی می شود که معاملات سه شنبه در شرایط بهتری صورت بپذیرد.

زمزمه های کاهش نرخ سود بین بانکی توسط مسئولین بانک مرکزی نیز یکی از دلایل رشد شاخص بورس عنوان شده است.

عرضه سهام توسط حقوقی ها و به ویژه عرضه کنندگان سهام عدالت دلیل اصلی ریزش شاخص در میانه معاملات امروز و روز گذشته توسط کارشناسان عنوان شده است.

نمادهایی همچون فملی، فولاد، خودرو، شتران و  وبملت  بیشترین سهم را در افزایش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نوید هنده افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس با  57 واحد افزایش به رقم 16.96 واحد رسید. این بازار امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای صبا، مارو، ارفع و وهور پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم  بر خلاف روزهای گذشته که با حجم خرید قابل توجهی مواجه  شده بود، در پایان معاملات با کاهش جزیی قیمت  نسبت به روز قبل به رقم  هر واحد 18 هزار و نهصد تومان رسید و  فاصله اش با ارزش ذاتی خود را به کمتر از دو هزار تومان رساند.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز که تا روزهای گذشته عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشت و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده بودند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته های گذشته،  راه طولانی برای شاد کردن خریداران خود دارد چراکه تا کنون 22 درصد ضرر به خریداران خود تحمیل کرده است.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان که  بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد اگر چه رخدادهای سیاسی بین المللی می توانند نقش ریسک پذیری در بازار ایفا کند و نوسانات آن را ادامه دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید