جلال طالبی در گفت و گو با جی پلاس؛

عملکرد فنی تیم ملی مقابل بوسنی چگونه بود؟ / سرمربی اسبق ایران: اسکوچیچ نمی تواند از طارمی، آزمون و جهانبخش بگذرد / در دفاع و حمله بهتر از حریف بودیم

سرمربی سابق تیم ملی ایران می گوید ایران در خط دفاعی تیم سازمان یافته‌ ای نسبت به بوسنی بود و در خط حمله هم توانست موقعیت های بیشتری خلق کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در دیدار دوستانه برابر تیم ملی بوسنی به برتری دو بر صفر دست یافت و دومین پیروزی دوران مربیگری دراگان اسکوچیچ به ثبت رسید. شاگردان اسکوچیچ در زمین حریف بازی به مراتب بهتری را انجام دادند و با گلزنی کاوه رضایی در دقیقه 46 و مهدی قایدی در دقیق 2+90 میزبان اروپایی خود را شکست دادند.

در این دیدار بوسنی، به بازیکنان اصلی خود استراحت داده بود تا این بازیکنان برای دیدار با هلند در لیگ ملت‌های اروپا آماده شوند. البته سرمربی بوسنیایی به ستاره اصلی خودش یعنی میرالم پیانیچ یک نیمه فرصت داد که حضور او تغییری در روند بازی ایجاد نکرد و اتفاقا ایران در نیمه نخست موقعیت‌های گلزنی بهتری داشت.

جلال طالبی، سرمربی اسبق تیم ملی ایران در گفت‌ و گو با خبرنگار جی پلاس؛ با بیان اینکه ایران بازی بهتری نسبت به بوسنی انجام داد، در تحلیل فنی عملکرد تیم ملی مقابل بوسنی، اظهار کرد: در یک نگاه کلی تیم ملی ایران بهتر از حریف خود عمل کرد. ایران در خط دفاعی سازمان یافته بود و تقریبا موقعیت گل خطرناکی به حریف نداد و چند بار از راه دور با شوت‌های نه چندان دقیق تهدید شد که مثمرثمر نبود و باید گفت عابدزاده روز راحتی را پشت سر گذاشت. از طرفی تیم ملی در خط حمله توانست معدود موقعیت‌هایی را به دست آورد و به همین شکل بازی را به سود خود خاتمه داد.

سرمربی اسبق تیم ملی به تغییر ترکیب ایران در این دیدار نسبت به سال‌ های گذشته اشاره کرد و گفت: ما در دوران مربیگری کارلوس کی‌ روش به طور مرتب با ترکیب 1-3-2-4 بازی می کردیم و به این ترکیب عادت کرده بودیم. دراگان اسکوچیچ برای این دیدار از سه مدافع مرکزی بهره برد و تیم ملی در هنگام بازی با توپ، ترکیب 1-2-4-3 به خود می گرفت و در حالت دفاعی به شکل 1-2-2-5 در می‌آمد. این ترکیب در هنگام بازی تدافعی کارآمد است ولی انرژی بیشتری را در حملات از دو بازیکن تیم ملی می طلبد. در واقع کلیدی ترین بازیکنان تیم، دو هافبک چپ و راست خواهند شد که مانند دو پیستون خودرو، مرتبا بالا و پایین می شوند.

او با اشاره به نفش میلاد محمدی و صادق محرمی در طول بازی تصریح کرد: هر دو بازیکن در هنگام دفاع و حمله تیم را همراهی می کردند و دوندگی خیلی زیادی را نسبت به سایر بازیکنان انجام دادند. آن ها در هنگام حمله به وحید امیری و علی قلی زاده اضافه می شدند و در کارهای هجومی مشارکت داشتند. البته میلاد محمدی به علت تجربه و کیفیت بالاتر خود نسبت به صادق محرمی موفق تر بود. در هنگام دفاع نیز به عقب می‌آمدند و به شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان کمک می کردند. البته در این زمینه هم به اعتقاد من محمدی موفق تر بود.

بازی تیم ملی ایران و بوسنی/ تیم ملی فوتبال ایران/ کاوه رضایی

طالبی درباره نقش وحید امیری و علی قلی زاده، در ترکیب تیم اسکوچیچ، به جی پلاس گفت: بخشی از برنامه تهاجمی ایران روی سرعت و تکنیک این دو بازیکن بود. آن ها علاوه بر تکنیک بالا در عبور از بازیکنان حریف، سرعت زیادی در طراحی ضد حملات داشتند. وجود کاوه رضایی که او هم یک بازیکن سرعتی و قدرتی است باعث شد ایران دفاع حریف را در چند موقعیت بهم بریزد که از این طریق در رسیدن به گلزنی موفق نبودیم.

سرمربی سابق تیم ملی به بازی تحت فشار ایران از مقابل دروازه بوسنی اشاره کرد و افزود: در چند نوبت شاهد بودیم که وحید امیری و علی قلی زاده و حتی کاوه رضایی توانستند به این شکل توپ را از خط دفاعی حریف بگیرند و گل نخست ما هم به همین شکل به ثمر رسید. ما فعلا در حال آزمایش این ترکیب هستیم و اگر برنامه اصلی ما روی این تاکتیک استوار باشد، به مرور بهتر خواهیم شد.

او درباره ترکیب تیم ملی و تاثیر غیبت برخی از بازیکنان ایران در عملکرد تیم هم به خبرنگار جی پلاس گفت: شرایط دو تیم مشابه بود و حتی بوسنی بازیکنان بیشتری را در اختیار نداشت اما فکر می کنم در آینده و برای بازی های رسمی، اسکوچیچ نمی تواند از بازیکنانی مانند طارمی، آزمون، جهانبخش، بیرانوند و ... بگذرد و ما این بازیکنان را خواهیم داشت. اگر چه در نهایت این سرمربی است که حرف نهایی را می زند و خودش مسئول نتایج خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید