نحوه دریافت مشاوره رایگان برای کارگران/تشریح چگونگی انتقال سوابق بیمه به تامین اجتماعی

کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان و دبیرکل خانه کارگر به کارگران مشاوره می‌‌دهند تا بتوانند در دعاوی کار به پرونده‌ها مسلط شوند و از خود دفاع کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران) که در استودیوی برنامه کارگر ایرانی حاضر شده بود، با اشاره به درخواست کارگران برای افزایش مجدد دستمزد‌ سال 99، گفت:«قیمت ملک در تهران 1 سال اخیر 488 درصد رشد کرده است؛ در حالی که دستمزدها نسبت به هزینه‌های زندگی مسکن و... سال به سال کم ارزش‌تر شده‌اند.»

وی افزود: «رئیس شورای عالی کار یعنی وزیر کار، می‌داند که مصوبه مزد 99 خلاف تبصره 1 و 2 ماده 41 قانون کار تنظیم شده و غیرکارشناسی است. سازمان بازرسی کل کشور هم به دستور رئیس قوه قضاییه و انتقادات رهبری وارد عمل شد تا به شکایت‌هایی که بر علیه این مضوبه تنظیم شد، رسیدگی کند؛ اما این مصوبه همچنان در حال اجرا است.»

باقری در ادامه با اشاره به نادیده گرفتن شدن سوابق بیمه‌ای کارگران در مشاغل سخت و عدم تنظیم لیست بیمه بر اساس نوع مشاغل کارگران، و عدم اجرای درست طرح طبقه‌‌بندی مشاغل در کارگاه‌های مختلف صنعتی و خدماتی، گفت: «کمیته‌های استانی مشاغل سخت و زیان آور و کمیته‌های طبقه‌بندی مشاغل ملزم به رسیدگی به این موارد هستند. از طرفی بازرسان کار و تامین اجتماعی هم نسبت به این موارد مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. متاسفانه بازرسان وزارت کار خوب عمل نمی‌‌کنند؛ در حالی که با پایش مستمر تخلفات کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، می‌توان از چنین قانون‌گریزی‌هایی پیشگیری کرد.»

وی با اشاره به خارج شدن کارگاه‌ها از شمول قانون کار و همچنین ایجاد مقررات اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جایگزین کردن آنها به جای قانون کار، گفت: «چنین رویکردی موجب شده است که کارفرمایان از تعهدات خود شانه خالی کنند و حتی دستمزد کارگران را به صورت نقد پرداخت کنند؛ تا هیچ مدرکی در دست کارگران برای اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد. این امر شکایت کارگران از کارفرما را مشکل و پیچیده می‌‌کند؛ البته قانون راهکارهایی مانند استفاده از شهود را پیشنهاد داده است؛ اما تضعیف قانون کار و خارج شدن دسته‌ای کارگاه‌ها از شمول این قانون، موجب شده که حجم تخلفات بیشتر شود.»

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی انتقال سوابق بیمه‌ای کارگران از  صندوقی به صندوق تامین اجتماعی، گفت: «با به جریان افتادن درخواست کارگر، صندوق‌ها مکاتبات خود را انجام می‌دهند؛ اما متقاضیان باید مابه‌‌التفاوت انتقال سوابق را خودشان پرداخت کنند که قیمت آن هم به روز محاسبه می‌شود. در مورد افرادی که سوابق ایثارگری دارند، انتقال سوابق راحت‌تر است؛ چرا که بنیاد جانبازان، مابه‌التفاوت انتقال سوابق را متقبل می‌شود.»

باقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انتقال آیا بخش خصوصی نباید در شرایط شیوع کرونا، ساعت کار کارگران را کاهش دهد، گفت: «بخش خصوصی تنها از دستورات تبعیت می‌کند؛ در غیر این صورت نمی‌توان آن را ملزم به انجام کاری کرد، در این صورت تنها ستاد ملی مقابله با کرونا، باید مصوبه‌ای را در این مورد به بخش خصوصی ابلاغ کند.»

در پایان این برنامه اعلام شد که کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان و علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر به کارگران مشاوره می‌‌دهند تا بتوانند در دعاوی کار به پرونده‌ها مسلط شوند و از خود دفاع کنند. برای دریافت مشاوره از این کانون باید به شماره تلگرام و واتساپ 09192489789 پیام دهید و سوالات خود را مطرح کنید. دبیرکل خانه کارگر هم روزهای شنبه هر هفته ساعت 6 صبح در  آماده ارائه مشاوره به کارگران در محل خانه کارگر است.  

 

دیدگاه تان را بنویسید