معاملات بازار بورس فردا چگونه خواهد بود ؟/ بررسی بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

در هفته گذشته بازار بورس شروع و پایان صعودی تجربه کرد اما در سایر ایام هفته دوم آبان ها، فشار عرضه باعث ریزش قابل توجه شاخص شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: بازار سرمایه در هفته دوم آبان ماه برخلاف هفته های گذشته روندی نزولی طی کرد به طوری که شاخص کل نسبت به هفته گذشته،  با توجه به فاکتورهای تاثیر گذار بر بازار از جمله قیمت دلار و انتخابات آمریکا سقوطی ده هزار واحدی را تجربه کرد.

در یک هفته گذشته بازار در اولین روز کاری خود با افزایش شاخص مواجه شد و همین موضوع در روز پایانی هفته هم تکرار شد. 

عرضه سهام توسط برخی حقوقی ها در روزهای میانی هفته گذشته  به دلیل سود خوبی که از خرید های هفته های گذشته به دست آوردند از جمله دلایل سقوط شاخص بود. 

 از عوامل مهم ریزش قابل توجه بازار در هفته گذشته می توان به اخبار تعیین نرخ محصولات بورس کالا به ویژه گروه فولادی، فروش واحدهای باقی مانده دارایکم و عدم صدور مجوز افزایش نرخ محصولات سیمانی که از سوی کارشناسان به عنوان نارضایتی بازارگردان های این گروه ها؛ اشاره کرد.

 شاخص کل اکنون در کانال یک میلیون و دویست و نود هزاری ایستاده و نگرانی ها در خصوص سقوط آن به کانال پایین تر افزایش یافته است ولی برخی کارشناسان با توجه به معاملات خوب روز پایانی معاملات هفته دوم آبان ماه، از مقاومت شاخص در روزهای آینده خبر دادند.

اط سویی برگزاری انتخابات آمریکا یکی از دلاییل ریزش شاخص بورس در روزهای یک شنبه و دوشنبه عنوان شد که با سبز شدن مسیر شاخص در چهارشنبه امیدها برای کوتاه مدت بودن شوک احتمالی بازار در پ نتایج انتخابات آمرکا را تقویت کرد.

شاخص کل، شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب در ارقام 1.290.571، 374.884 و 16.164 واحد ایستاده اند که بر خلاف هفته  چهارم مهرماه که شاخص ها بیشترین تاثیر را از نمادهای کوچک گرفته بودند، شاهد ریزش نمادهای بزرگ به ویژه نمادهای عضو سبد سهام عدالت بودند.

بازار بورس بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای شپنا، شتران، فارس، خودرو و فملی گرفت و در بازار فرابروس نیز صبا، وسپهر، آریا و مارون بیشترین تاثیر گذاری را بر شاخص داشتند. 

 

سهام عدالت که در ابتدای هفته ارزش خود را در رنج 10 میلیون و ششصد هزار تومان دید در پایان هفته به پایین ترین حد در ماه های اخیر یعنی 9 میلیون تومان رسید. اقدامات برخی کارگزاری در فروش این سهام در روزهای منفی بازار یکی از دلایل این کاهش عنوان شده است.

صندوق های ای تی اف نیز در تلاطمات بازار قرارگرفتند. دارایکم توسط نوسان گیرها، علی رغم ارزش ذاتی 22 هزار تومانی خود، در بازه 19-18 هزار تومانی حرکت کرد و صندوق ای تی اف دوم موسوم به پالایش یکم نیز  در بدترین شرایط ممکن از زمان فروش این واحدها توسط دولت قرار گرفته اند.

معاملات هفته آینده پس از پالس های جزیی بازار می تواند شاخص بورس را به کانال های بعدی هدایت کند اگرچه اخبار مرتبط با نرخ دلار و انتخابات آمریکا ممکن است بر شدت نوسانات بیفزاید.

بنابر نظر کارشناسان به دلیل تاثیر پذیری برخی بازارهای موازی همجون ارز از مسائل سیاسی به ویژه انتخابات آمریکا، نوسانات شاخص ممکن است تا چند روز پس از  برگزاری این رخداد سیاسی ادامه داشته باشد ولی اغلب سهم ها اکنون در ارزندگی به سر می برند که همین مهم می تواند نمایانگر افق مثبت بازار باشد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید