محرومیت شش ماهه آل کثیر تایید شد+ حکم

محرومیت مهاجم پرسپولیس که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعمال شده بود اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حکم محرومیت 6 ماهه عیسی آل کثیر که از سویAFC ابلاغ شده بود تایید و اجرایی خواهد شد.

ایلنا نوشت؛ آل کثیر که به دلیل شادی گلش در بازی با پاختاکور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با شکایت این باشگاه روبرو شد از سوی AFC محرومیت شش ماهه‌ای برایش در نظر گرفته شد که باشگاه پرسپولیس نسبت به آن اعتراض کرد و این اعتراض مورد پذیرش قرار نگرفته است.

مهاجم پرسپولیس نوع شادی مخصوص به خودش را دارد که پیش از این در رقابت‌های داخلی انجام می‌داد ولی اطلاعی نداشت که این شادی گل در یک دیدار بین المللی می‌تواند عواقب سنگینی برایش داشته باشد و پس از شکایت باشگاه پاختاکور به دلیل برداشت توهین نژادپرستانه از این حرکت حکم محرومیت سنگین 6 ماهه برایش اعمال شد و دیدار نیمه نهایی مقابل النصر عربستان را هم از دست داد.

باشگاه پرسپولیس امید داشت تا با اعتراض به این رأی به کمیته استیناف AFC بتواند آن را لغو کرده یا کاهش دهد که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت تا آل کثیر مجبور به گذراندن کامل دوران محرومیتش باشد و بدین ترتیب در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا هم کنار تیمش حضور نخواهد داشت.

آنطور که در شرح تفصیلی حکم آمده، ای اف سی همچون دیگر موارد تمام ادعاها و دلایل حقوقی موجود را خوانده اما در تصمیم گیری تنها به شواهدی ارجاع داده که کمیته آن را برای توضیح خود لازم می‌داند. اما نکته جالب گراندز جای دیگری است؛ در بخش سوم ادعا می‌شود که یک فرد پس از بازی پرسپولیس و پاختاکور با ارسال شکایتی به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاقی، زمینه ساز حکم محرومیت شده است. در شکایت این فرد آمده: «در بازی پرسپولیس و پاختاکور اتفاقی افتاد که نمونه نژادپرستی بوده. بعد از گل پرسپولیس، آل کثیر شکل چشم هایش را تغییر داد! مشخص است که این نژادپرستانه است! اقدام کنید!»

البته ای اف سی هویت این فرد را مشخص نکرده و همچنین ننوشته که فرد شاکی از ایران بوده یا کشور دیگر. در ادامه آمده که دبیرخانه با تحقیق خود فهمیده که این خوشحالی ژست «چشم بادامی» را به نمایش می‌گذارد.

همچنین نوشته شده که روز دوم اکتبر پرسپولیس ارتکاب هرگونه عمل تحقیر آمیز یا تبعیض آمیز را رد کرده و در توضیح بیشتر دلیل خوشحالی او را نوشته است: 

«1.  عمل آقای آل کثیر بعد از به ثمر رساندن گل صرفا به خاطر عمل به قولی بوده که او به برادرزاده کم سن و سالش داده بوده. این دو رابطه احساسی نزدیکی با هم دارند (سندها در پیوست شماره 1). آقای آل کثیر برادرزاده ای دارد که وقتی می خندد چشمهایش به " چشم بادامی" شباهت کامل دارد. بر اساس این قول، آل کثیر بعد از زدن گل این ژست را می گیرد تا ثابت کند به یاد برادرزاده اش بوده و گل را به او تقدیم می کند. پس در این ژست هیچ قصد یا نیتی برای توهین به یک نژاد یا قوم در میان نبوده است ( این بخش بر اساس دفاعیات ارسال شده توسط خود بازیکن آماده و ارائه شده است).

2.  این بازیکن از زمان بازی در باشگاه صنعت نفت آبادان و نفت تهران بارها این شادی بعد از گل را اجرا با توجه به معنای توضیح داده شده در بند 1 انجام داده است (مستند شده در پیوست 2).

3.  این بازیکن سالها در ایران این نوع شادی را انجام داده و تصاویر آن در تلویزیون ملی و رسانه ها منتشر شده است. ولی با وجود اینکه گروهی از ساکنین شمال ایران و جنوب شرق ایران "چشم بادامی" دارند هیچیک از آنها این حرکت او را توهین آمیز قلمداد نکرده و هیچ ارگان قضایی یا انضباطی‌ای در این باره اقدامی انجام نداده است (مستند شده در پیوست 3).

4.  این بازیکن در کنفرانس خبری به صراحت اعلام می کند که علت شادی بعد از گلش، آنچنانکه در بند 2 توضیح داده شد، نشان دادن محبت و شادی اش به برادرزاده او بوده است.

با توجه به دلایل ذکر شده که ثابت می کند هیچ نیتی برای توهین در کار نبوده و این حرکت خطاب به هیچ قوم یا نژاد خاصی انجام نشده، ما ضمن احترام به همه نژادها و ملیتها درخواست داریم همه اتهامات علیه این بازیکن آقای آل کثیر ملغی شود.»

با این حال دفاعیات پرسپولیس ای اف سی را مجاب نکرده که آل کثیر را جریمه نکند و آنطور که در گراندز حکم آمده، او بر اساس ماده ۵۸.۱ قانون انضباطی و اخلاقی ای اف سی که درخصوص عمل تحقیر آمیز یا تبعیض آمیز است، به کمترین میزان محرومیت محکوم شده است: «شش ماه محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی و ۱۰ هزار دلار جریمه آمریکا.»

56

دیدگاه تان را بنویسید