کتابفروشی های امریکا به جنگ آمازون می روند

هدف مقابله با انحصار سایت آمازون در بازار کتاب، کتابفروشی‌های مستقل آمریکا به کارزار اتحادیه کتابفروشان این کشور پیوستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در شرایطی که بسیاری از صاحبان کتابفروشی‌های مستقل با شدیدترین بحران مالی عمرشان روبه‌رو شده‌اند، اتحادیه کتابفروشان آمریکا در همکاری با یک آژانس تبلیغاتی در صدد نمایش تهدیدات ناشی از شیوع کرونا و سلطه بزرگترین خرده‌فروش برخط جهان بر بازار کتاب برآمده است.

برنا نوشت، این گروه تجاری دیروز (سه‌شنبه ۲۲ مهر) کمپینی با عنوان Boxed Out راه اندازی کرد که به موجب آن تعدادی از کتابفروشی‌های آمریکایی ویترین‌های خود را با صفحات چوبی پوشانده و جعبه‌هایی را به شکل باکس‌های تحویل کالای آمازون در جلوی فروشگاهشان چیدند. روی هرکدام از این جعبه‌ها برچسبی با این مضمون خورده بود: دنیای قشنگ نوی آمازون را قبول نکن. عبارت دنیای قشنگ نو به رمانی با همین نام از آلدوس هاکسلی اشاره دارد درباره ضدآرمانشهری که در آن نیازهای انسان‌ها به قیمت قربانی کردن هنر، دانش و مذهب به سرعت برطرف می‌شود.

کارزار Boxed Out همزمان با حراج بزرگ شرکت آمازون یا روز پرایم برای مشترکان این شرکت به راه افتاد که از ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) آغاز شده و به مدت ۶۶ ساعت ادامه خواهد داشت. 

آلیسون هیل مدیرعامل اتحادیه کتابفروشان آمریکا می‌گوید: امیدواریم مردم این تقارن و همزمانی را درک کرده و از فروشگاه‌های محلی خود حمایت کنند.

کتابفروشی‌های مستقل پس از ۲۰ سالی که با ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای بارنز اند نوبل/ Barnes & Noble و بوردرز/ Borders به بازار و به دنبال آن ظهور آمازون، زمین خوردند، در یک دهه گذشته جان تازه‌ای گرفتند. تعداد اعضای اتحادیه کتابفروشان آمریکا که زمانی بیش از پنجهزار نفر بود، در سال ۲۰۰۹ در اوج دوره رکود بزرگ (Great Recession) به ۱۴ هزار و ۴۰۱ نفر کاهش یافت و با رواج کتابهای الکترونیکی به نظر می‌رسید این روند همچنان رو به کاهش باشد.

اما انقلاب دیجیتال متوقف شد، کتابفروشی بوردرز تعطیل شد و بارنز اند نوبل پس از یک دوره طولانی پیشروی و گسترش، سرانجام عقب نشینی کرد. در سال ۲۰۱۹ که اتحادیه کتابفروشان آمریکا آخرین آمار سالانه خود را منتشر کرد، بیش از یکهزار و ۸۸۷ عضو به اعضای این اتحادیه اضافه شده بود و حتی برخی فروشندگان فروشگاه‌های جدید باز کرده بودند. پیشرفت‌ها تا جایی ادامه داشت که اورن تیچر (Oren Teicher) مدیرعامل وقت این اتحادیه در اوایل سال ۲۰۱۹ جایزه افتخاری کتاب ملی آمریکا را به دلیل موفقیت در تلاش برای تقویت و گسترش کتابفروشی‌های مستقل در سراسر این کشور، از آن خود کرد.

اما تبعات ناشی از شیوع کرونا می‌تواند همه دستاوردهای به دست آمده از سال ۲۰۰۹ تاکنون را از بین ببرد. نتایج نظرسنجی‌های اتحادیه کتابفروشان آمریکا نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد اعضای این اتحادیه در خطر تعطیلی قرار دارند این یعنی بسته شدن حدود صدها کتابفروشی. در همین حال گزارشها از آن حکایت دارد که آمار افتتاح کتابفروشی‌های مستقل جدید به شدت کاهش یافته است. در سال گذشته میلادی ۱۰۴ کتابفروشی مستقل جدید در سراسر آمریکا افتتاح شد و امسال فقط ۳۰ فروشگاه.

اگرچه بازار کتاب در سال ۲۰۲۰ به طرز غافلگیرکننده‌ای خوب بوده اما از آنجایی که مردم در قرنطینه روزبه‌روز بیشتر به خرید آنلاین روی می‌آورند، فروشگاه اینترنتی آمازون بیشترین سود را از این رشد برده است. بر اساس گزارشی که هفته گذشته توسط کمیته فرعی ضد انحصارطلبی کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا صادر شد، بیش از نیمی از کل فروش کتاب‌های چاپی و بیش از ۸۰ درصد فروش کتاب‌های الکترونیکی در بازار کتاب آمریکا به جیب آمازون می‌رود.

کتابفروشی گرین لایت (Greenlight) در بروکلین از جمله فروشگاه‌های شرکت‌کننده در کارزار Boxed Out است. جسیکا استاکتون-باگنولو صاحب این کتابفروشی می‌گوید پس از یک دهه رشد مستمر، میزان فروش امسال کاهشی دو رقمی داشته است.

وی می‌گوید: اگر خریداران بیشتر خریدهای خود را به جای آمازون از فروشگاه‌های محلی چون کتابفروشی ما انجام دهند، اجازه بقا و رشد در سالهای آینده را به ما خواهند داد. امیدواریم کارزار Boxed Out چنین تأثیری داشته باشد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید