اختصاص 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی

به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار امسال 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمدرضا کلامی با بیان این مطلب اظهار کرد: ۸ میلیارد دلار از این رقم از سوی بانک مرکزی تأمین می‌شود و یک میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه التفاوت نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

وی بیان کرد:  ۵ قلم اصلی کالا در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند؛ برای ۵ قلم کالای مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا کنون چهار میلیارد و چهارصد میلیون دلار پرداخت می‌شد که طبق آخرین آمار میزان تخصیص ارز ۳.۵ میلیارد دلار و میزان تأمین ارز ۳ میلیارد دلار است.

به گفته وی ۶۰ درصد از ارز تعیین شده در برنامه تا کنون کد تأمین را دریافت کرده است.

وی توضیح داد:  ارز مورد نیاز برای روغن خام و چهار قلم نهاده دامی برابر با ۶.۴ میلیارد دلار بوده و همچنین میزان ارز تخصیصی برای دارو نیز برابر با ۲.۵ میلیارد دلار است.

کلامی گفت: سهم ارز تعیین شده برای کتاب‌های دانش آموزی را نیز برابر با ۳۰ میلیون دلار  و سهم برخی نهاده‌ها پایه کشاورزی نیز ۷۰ میلیون دلار است.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: نوسان‌های تأمین ارز گاهی برنامه را دچار اختلال می‌کند که البته با تلاش مستمر بانک مرکزی تا کنون ۸۰ درصد ارز مورد نیاز کد تخصیص دریافت کرده که تا یک ماه فرصت تأمین این ارز فراهم است.

وی تاکید کرد: نظارت بر اقلام مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اولویت برنامه‌هاست به طوری‌که در حال حاضر اقلامی نظیر روغن در شبکه‌های توزیع با قیمت مصوب وجود دارد.

به گفته سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ، مقادیر موجودی روغن در سقف اعداد مصوب موجود است و موجودی مناسبی را در این حوزه دارا هستیم و هیچ مشکلی از این بابت نیست.

به گفته وی ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم نمود دارد.

وی در پایان درباره ۴ نهاده کشاورزی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اظهار کرد: با مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع نهاده‌ها داراست با شفاف سازی همکاران وزارت جهاد کشاورزی این موضوع قابل اطلاع رسانی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید