ساخت یک ربات زیرآبی با الهام از ماهی مرکب

دانشمندان توانستند رباتی موسوم به "Squidbot" را توسعه دهند که با مکیدن آب به داخل محفظه فشارش و بیرون فرستان آن می تواند در زیر آب حرکت کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان با الهام از ماهی مرکب موفق به طراحی یک ربات زیر آبی شده‌اند که قادر به حرکت دادن خود با ایجاد فواره‌های آب برای حرکت سریع هستند.

ایسنا نوشت: ربات مذکور مجهز به یک محفظه فشار  است که با آب باد می‌شود و آب را برای شنا تخلیه می‌کند. این ربات عمدتا از مواد نرم ساخته شده است که به آن امکان می‌دهد هنگام ضبط تصاویر دقیق از ماهی‌ها و مرجان‌ها بدون آسیب رساندن به محیط اطراف خود ، به راحتی حرکت کند.

"مایکل تولی"(Michael Tolley) استاد "دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو" گفت: این رباتی است که می‌تواند همانند ماهی مرکب پالس‌های فواره‌ای برای حرکت سریع تولید کند و می‌تواند با تغییر در شکل بدن به این پالس‌های فواره‌ای دست یابد. مهندسان به طور معمول در طراحی نوآوری‌های جدید از طبیعت الهام می‌گیرند برای مثال از برخی از روش پرواز پرندگان برای  توسعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند و برخی دیگر از راه رفتن حشرات برای آموزش راه رفتن به ماشین‌ها استفاده می‌کنند.

اما وقتی نوبت به تولید یک ربات برای شنا در زیر آب رسید محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو برای الهام گرفتن به اعماق اقیانوس نگاه کردند.

تولی توضیح داد: اساساً ما تمام ویژگی‌های کلیدی را که ماهی مرکب برای شنای سریع استفاده می‌کند، ایجاد کردیم. squidbot کاملاً با مواد نرم مانند پلیمر اکریلیک طراحی شده است، اما شامل چند قطعه سفت و سخت است که توسط چاپگر سه بعدی و برش لیزری ایجاد شده است. هنگام استراحت، ربات از ظاهر همانند فانوس کاغذی تقلید می‌کند و دارای دنده‌های نرم است که همانند فنر عمل می‌کنند و می‌توانند خم شوند. دنده‌های آن در انتهای ربات به دو صفحه دایره‌ای متصل است. یکی از آنها به نازلی متصل است که هم آب را می‌گیرد و هم هنگام انقباض بدن ربات آن را خارج می‌کند، صفحه دیگر نیز مجهز به یک دوربین ضد آب و حسگر است. محققان سرعت آن را در حدود ۱۸ تا ۳۲ سانتی متر در ثانیه(تقریباً نیم مایل در ساعت) ثبت کردند که به گفته آنها این سرعت بیشتر از سرعت سایر ربات‌های نرم است.

دیدگاه تان را بنویسید