تحولات بازار بورس15 مهر 99؛ چراغ سبز شاخص به آغاز دوره رشد جدید

بازار بورس در معاملات امروز(15 مهر 99) با افزایش شاخص مواجه شد که عمده ترین دلیل آن به عرضه افراد حقیقی و قصد ورود به بازارهای موازی بر می گردد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و ر درآمد جی پلاس: شاخص بورس امروز دوشنبه 15 مهرماه، با حدود 24 هزار واحد افزایش نسبت به روز قبل به رقم 1.514.712 واحد رسید تا روند معاملات هفته اخیر بازار بورس را متعادل کند.

وضع قوانین حمایتی برای بهبود شاخص بازار بورس و  اعتماد فعالان بازار و همچنین خبر اجرایی شدن تزریق منابع مالی صندوق توسعه ملی برای بازارگردانی در بورس  اگرچه در ابتدای هفته جاری باعث رشد شاخص شد،  اما علی رغم حمایت خوب سهام داران حقوقی در معاملات  روزهای اخیر عرضه سهام توسط افراد حقیقی در بازار کاهش رشد شاخص را به دنبال داشت.

ارزندگی سهام اغلب شرکت ها در بازار بورس و خرید حقوقی ها باعث شد شاخص بورس افزایش پیدا کند تا بنا بر نظر کارشناسان(اینجا بخوانید) تعادل بازار رقم بخورد.

عرضه سهام توسط حقیقی ها می تواند حاکی از تحولات هفته گذشته معاملات که به دلیل عدم امکان نقد کردن سهام برای ورود به بازارهای موازی باشد.

نمادهایی همچون  وبملت، فارس، وغدیر، بورس، اخابر و خودرو بیشترین سهم را در افزایش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نویددهنده افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس نیز در به رقم 17.647واحد رسید. این بازار درروزهای گذشته بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهایی از بپاس و وسپهر و بیشترین تاثیر منفی را از نمادهایی هم چون آریا، مارون و صبا پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم که در روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه بود امروز با حجم خرید قابل توجهی مواجه بود و در پایان معاملات  به رقم  هر واحد  22080 تومان رسید.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشته و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده اند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته گذشته، در معاملات شنبه 12 مهرماه توانست  ارزش خود را در رنج صعودی ببیند اما عرضه سهام توسط کدهای حقیقی مانع ادامه این روند شد اما امروز  این صندوق نیز با رشد جزیی همراه شد.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان که  بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که روند اخیر بازار بورس به دلیل هیجانات افراد تازه وارد در بورس و رشد بازارهای موازی بوده است و آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد اگر چه رخدادهای سیاسی بین المللی می توانند نقش ریسک پذیری در بازار ایفا کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید