مصرف قند می تواند عامل بروز سردرد باشد

سردردها به دلایل مختلفی بروز می کنند، که مصرف قند نیز می تواند یکی از آن ها باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، انواع مختلفی از سردرد وجود دارد و رژیم غذایی شخص می تواند در دفعات ابتلا به آن نقش داشته باشد. در واقع، مصرف قند هم ممکن است یک فاکتور مهم  در بروز سردرد باشد، خصوصاً برای مبتلایان به دیابت، چرا که سطح غیر طبیعی قند خون باعث ایجاد سردرد می شود.

شفقنا نوشت:  خوردن زیاد یا کم قند می تواند منجر به سردرد شود. این بدان دلیل است که میزان قندی که مصرف می کنید بر میزان قند خون شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خوردن زیاد قند می تواند باعث افزایش بیش از حد قند خون شود که به آن قند خون بالا گفته می شود.

با افزایش قند خون، مقادیر کمی تورم می تواند در رگ های خونی و بافت مغز اطراف آن اتفاق بیفتد که می تواند باعث سردرد شود. علاوه بر این، قند خون بالا اغلب با کمبود آب بدن همراه است که ممکن است باعث سردرد شود.

از طرف دیگر، کم خوردن قند می تواند باعث کم شدن قند خون شود، که به عنوان افت قند خون شناخته می شود. هنگامی که قند خون شما خیلی پایین است، بدن شما به منابع متناوب انرژی از چربی و پروتئین تبدیل می شود که کتون نامیده می شوند. این فرآیند کتوز نامیده می شود و همچنین می تواند منجر به سردرد شود. 

برای اکثر افراد سالم، بدن آنها قادر است سطح قند خون را تنظیم کند و آنها را در حد طبیعی نگه دارد، حتی اگر یک تکه بزرگ کیک بخورند. اما مبتلایان به دیابت قادر به تنظیم موثر قند خون نیستند، بنابراین آنچه می خورند تأثیر بیشتری خواهد داشت.

در نتیجه، مبتلایان به دیابت کنترل نشده، سردردهای ناشی از قند خون بالا یا پایین را بیشتر تجربه می کنند. اگر دیابت ندارید، در صورت سم زدایی قند یا شروع رژیم بدون کربوهیدرات مانند رژیم کتو، احتمالاً سردردهای مربوط به قند را تجربه خواهید کرد ، زیرا بدن شما بعد از چند روز ممکن است برای انرژی شروع به کتوز کند .

سطح طبیعی قند خون بین ۸۰ میلی گرم در دسی لیتر و ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر است. وقتی قند خون شما بیشتر یا کمتر از آن باشد، می تواند سردرد ایجاد کند.

هیپوگلیسمی زمانی است که سطح قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. علاوه بر سردرد، علائم افت قند خون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس لرزش
  • احساس عصبی یا اضطراب
  • احساس تحریک پذیری یا عصبانیت (این امر خصوصاً در کودکان شایع است)
  • تعریق
  • ضربان تند قلب
  • گیجی

در صورت عدم درمان، کاهش قند خون می تواند منجر به علائم شدیدتری مانند تاری دید و تشنج شود.

هیپرگلیسمی زمانی است که قند خون شما ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر قبل از غذا خوردن یا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر دو ساعت بعد از غذا خوردن باشد. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تشنگی
  • بیشتر نوشیدن مایعات
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • کاهش وزن

سردرد بیشتر زمانی رخ می دهد که سطح قند خون بالای ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ، هایپرگلیسمی می تواند منجر به یک وضعیت خطرناک به نام کتواسیدوز دیابتی (DKA) شود، که می تواند منجر به کما یا حتی مرگ شود.

 

چگونه سردردهای قندی را درمان کنیم؟

اگر شما سردرد دارید و گمان می کنید از بالا بودن سطح قند خون است، مطمئن شوید که بدنتان را هیدراته کرده اید، سردرد شما ممکن است تا حدی ناشی از کم آبی بدن باشد که ناشی از افزایش قند خون است. برای تسکین سردرد می توانید از داروهای ضد درد مانند استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil) بدون نسخه نیز استفاده کنید. 

اگر سردرد شما در اثر افت قند خون است، معمولاً به این دلیل است که شما غذا نخورده اید، بنابراین خوردن یک وعده غذایی سالم به شما کمک می کند. به عنوان مثال، خوردن وعده های غذایی کم در طول روز پر از غلات کامل، فیبر و پروتئین بدون چربی می تواند به جلوگیری از افت قند خون کمک کند.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، اطمینان حاصل کنید که همیشه یک کربوهیدرات سریع عمل مانند آب میوه یا قرص های گلوکز به همراه دارید. این کربوهیدرات ها می توانند به سرعت به شکر تجزیه شوند، بنابراین می توانید قند خون خود را سریع قبل از کاهش خطرناک آن افزایش دهید.

اگر دیابت ندارید ، اما اخیراً قند را از رژیم خود خارج کرده و سردرد دارید ، مطمئن شوید که بدن شما دارای کربوهیدرات های پیچیده ای است که برای دریافت انرژی تجزیه می شود. این امر به شما کمک می کند تا از کتوز و سردردهای همراه آن جلوگیری کنید. 

 

دیدگاه تان را بنویسید