عکاسی از انفجار ستاره ای در فاصله 70 میلیون سال نوری از زمین

تلسکوپ فضایی هابل توانست انفجار یک ستاره در یک کهکشان مارپیچ که 70 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد را ثبت کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به گزارش پایگاه اینترنتی تک اکسپلوریست، تلسکوپ فضایی «هابل» نقش حیاتی در افشای زیبایی و راز و رمز فضا ایفا می کند. عکس‌های پایان ناپذیر و خیره کننده هابل از آسمان‌، چکیده ای بصری از برترین دستاوردهای علمی این تلسکوپ فضایی است.

ایرنا نوشت: این بار هابل از یک ابرنواختر در حال ناپدید شدن در کهکشان NGC ۲۵۲۵  که ۷۰ میلیون سال نوری از سیاره زمین فاصله دارد، تصویر گرفته است. پر جرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام اَبَرنواختر به پایان می‌برند. یک اَبَر نو اختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و نور بسیار زیادی تولید می‌کند و در پسِ خود، یک هسته کوچک نوترونی بر جای می‌گذارد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در این باره توضیح داد، نوع ابرنواختر مشاهده شده در این تصاویر از یک ستاره کوتوله سفید در یک سیستم دوتایی (دو ستاره که به صورت بصری در نزدیکی یکدیگر در آسمان شب مشاهده می شوند) سرچشمه گرفته است. زمانی که این کوتوله سفید به جرم خاصی می رسد، هسته آن به حدی داغ می شود که باعث بروز هم جوشی هسته ای شده و آن را به یک بمب بزرگ اتمی تبدیل می کند. این فرایند هسته ای، کوتوله را از هم متلاشی می کند.  

کهکشان NGC ۲۵۲۵ نزدیک به ۷۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و بخشی از صورت فلکی Puppis محسوب می شود که در نیم کره جنوبی زمین قرار دارد.

هابل این سری از تصاویر NGC۲۵۲۵ را در سال ۲۰۱۸ در بخشی از تحقیقات توجه خود در زمینه «زمینه اندازه گیری سرعت انبساط جهان» ثبت کرده است. این سری از تصاویر می تواند به پاسخگویی به سوالات اساسی ما در مورد ماهیت جهان کمک کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید