برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس، با عنوان « اقتدار۴۰»

نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله دفاع مقدس در نقطه‌ای از تهران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود با زبان کتاب، خمپاره و دیگر ادوات جنگ، روایتگر تاریخی به وسعت ایران اسلامی است تا با معرفی ابعاد مختلف آن گنجینه طلایی به یادگار مانده برای نسل امروز که آن دوران را ندیده‌اند، ملموس‌تر کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  اینک با گذشت چهاردهه کتاب ها بهترین راویان آن دوران هستند که هر یک با بیان خاطرات و جمع آوری اسناد و تصاویر از سوی ایثارگران، رزمندگان و حاضران در جبهه، امروز به عنوان روشنگران تاریخ جنگ تحمیلی محسوب می شوند.

یاران مهربان یکی پس از دیگری آنچه از زیست و زندگی انسانی، در سخت‌ترین شرایط باقی خواهد ماند را بازگو کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند. این گونه است که «کتاب» در این نمایشگاه حضوری پررنگ در برابر دیدگان هر بازدید کننده دارد.

اقتدار 40

کتاب‌ و خمپاره از دفاع مقدس می‌گویند

همینطور که با نمایشگاه همگام می شوی ،در اکثر غرفه‌ها، در کنار ادوات جنگی، نسخه‌های متفاوتی از کتاب به چشم می‌خورد، خمپاره و کتاب‌ هر دو راوی دفاع مقدس هستند، چراکه اگر دیروز با کلاشینکف و نارنجک، توپ و تانک به نبرد دشمن می‌رفتیم امروز، کتاب‌ها هستند که جنگ را مغلوبه می‌کنند. در روزگاری که در جبهه، رخ به رخ دشمن نجنگیدن، معنای سر آشتی داشتن نیست و گونه‌ای دیگر، در قالب کلمات، به مبارزه می‌پردازیم.

از خاطرات رزمندگان و زندگی‌نامه شهدا تا روایت‌های تاریخی از رویدادهای عملیات‌ و حتی خلاصه‌ای از تلاش‌های نهادهای مردمی یا دولتی در حمایت از مردم جنگ زده و سختی کشیده این سرزمین، همه حقایقی هستند که می‌توانند پیام‌آوران جبهه و جنگ باشند.

اقتدار 40

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برای نشان دادن این روایت‌ها تلاش کرده مهم‌ترین عناوین آثار دفاع مقدس را دراین نمایشگاه به عموم مردم نشان دهد اما گذشته از خانه کتاب، نهادهای دولتی دیگر نیز، در قالب چندین اثر، آن چه در سال‌های ۵۹ تا ۶۷ گذشته و حتی پس از آن روی داده را روایت کرده‌اند.

غرفه وزارت جهاد و کشاورزی که یکی از مهم‌ترین وزارتخانه های کشور در دوران دفاع مقدس بود و حتی پس از آن نیز سازندگی و بازسازی پیامدهای جنگ را بر عهده داشت، بزرگترین غرفه کتاب در این نمایشگاه است.

آثار متفاوتی از شهدای این وزارتخانه و گزارش‌هایی از عملکرد این نهاد را در این نمایشگاه می‌توان دید.

اقتدار 40

جهان در برابر ایران، چه در جنگ چه بر جنگ

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که مسئولیت رایزنی فرهنگی ایران در بسیاری کشورها را بر عهده دارد، در این نمایشگاه، آثاری را عرضه کرده که به زبان‌های مختلفی از جمله ترکی، انگلیسی، عربی و فرانسه ترجمه شده‌اند، از سوی دیگر مجلات و نشریات این نهاد نیز همواره بخشی از صفحات خود را برای روایت دفاع مقدس اختصاص داده‌اند.

اقتدار 40

این آثار دستاورد این نهاد در شعب رایزنی فرهنگی در کشورهای گوناگون است که برای معرفی دفاع مقدس، ترجمه شده‌اند.

 انجمن مفاخر و آثار فرهنگی نیز، زندگی نامه برخی بزرگان و راویان دفاع مقدس را در این نمایشگاه به مخاطبان معرفی کرده است، یادنامه‌هایی برای بزرگانی که یادبودشان در این محفل برگزار شده است.

اقتدار 40

روایت دفاع مقدس؛ هنر کتاب‌ها

هنر در روایت دفاع مقدس، نقش مهمی داشته و کتاب‌ها این هنر را حفظ کرده‌اند، نمونه آن را می‌توان در غرفه سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس دید. سازمانی که آثارش، یکی از کاربردی ترین کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس به شمار می‌آیند.

در این میان سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس نیز که با آثار هنری تجسمی و المان‌های شهری یاد شهدا را زنده نگاه می‌دارد نیز با ارائه آلبوم‌های کار خود که در سال‌های پس از جنگ تحمیلی ساخته شده‌اند، کتاب‌هایی تماشایی را به نمایشگاه آورده است.

راویان دفاع مقدس با زبانی دیگر

سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهران، مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای، انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران آجا و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز کتاب‌های خود را برای عرضه به مخاطبان به نمایشگاه چهل سال دفاع مقدس آورده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز که در تمام ۸ سال دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین راویان این سال‌ها بوده است، اسنادی را به نمایشگاه آورده است که به بیان دیگری، مجموعه‌ای از تصاویر، آثار خبری و تاریخچه‌ای از این دوران است. زبان دیگری که در کتاب‌ها نیز خود را نمایان کرده‌اند.

این رسانه مجموعه هایی عظیم و گنجینه با ارزش و با عظمتی از تصاویر و اخبار لحظه به لحظه دوران هشت سال دفاع مقدس را در خود جای داده که نمونه هایی از آنها را در این نمایشگاه می توان مشاهده نمود.

خبرنگاران، تصویربرداران، فیلمبرداران و در مجموع اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس با حضور در تمامی جبهه های جنگ به تهیه گزارش اعم از خبری و تصویری پرداخته و اسناد آن را امروز به عنوان مجموعه ای چشمگیر و منحصربه‌فرد را در آرشیو خود جای داده است.

این خبرگزاری همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس بسیاری از همراهان و همکاران خود را از دست داده و جمعی نیز به جمع جانبازان و ایثارگران کشور پیوستند. شماری نیز در عملیات مختلف به اسارات دشمن درآمدند.

اقتدار 40

اینگونه است که کتاب‌ها می‌توانند بهترین راویان دفاع مقدس باشند، چرا که در هر گوشه کتابی به یادگار از آن روزگار باقی است و یکی بهترین ابزارهای معرفی و یادآوری این جنگ تحمیلی و دفاع جانانه، کتاب‌ها بوده‌اند.

نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، از ۲ تا ۱۱ مهر از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا است.

اقتدار 40

دیدگاه تان را بنویسید