بررسی موتورسیکلت کریستال 150، یک تقلید ناشیانه از هوندا کلیک

کلاس موتورسیکلت‌های اسکوتر به ویژه طی سال‌های اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده و از این موتورسیکلت‌های دوست داشتنی به عنوان یک وسیله نقلیه کم خطر با کارایی مناسب ویژه رفع نیازهای خانوادگی و یا کاری-خدماتی بهره برده می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، برندهایی همچون وسپا و لامبرتا ید طولایی در زمینه تولید موتورسیکلت‌های اسکوتر داشته و در واقع در این کلاس کاملا صاحب سبک و معروف هستند. محبوبیت محصولات این موتورسیکلت‌سازان به حدی بود که دیگر شرکت‌ها نیز رفته رفته به تولید موتورسیکلت‌های اسکوتر روی آوردند و در حال حاضر انواع و اقسام اینگونه موتورسیکلت‌ها توسط کارخانه‌های مختلف، به ویژه شرکت‌های چینی و ژاپنی به تولید می‌رسد.

دیجیاتو نوشت: کمپانی هوندا یکی از معروف‌ترین موتورسیکلت‌سازان جهانی به شمار می‌آید که مدل کلیک خود را به عنوان یک اسکوتر شهری روانه بازار کرد و با استقبال مشتریان روبرو شد.

کریستال 150

شرکت‌های چینی نیز خیلی زود شیفته این طرح زیبای متعلق به کمپانی هوندا شدند و مدل‌های مشابه این محصول را روانه بازار کردند. موتورسیکلت کریستال ۱۵۰ طرح کلیک یکی از محصولات الگوبرداری شده از روی دست طراحان موتورسیکلت هوندا کلیک است , در ادامه نگاهی به ویژگی‌های ظاهری و فنی این موتورسیکلت چینی که از سوی شرکت کثیر روانه بازار ایران شدهT خواهیم انداخت. لطفا با دیجیاتو بمانید.

 

ظاهر فانتزی، جذاب و متفاوت کریستال 150

کمپانی هوندا در تولید انواع موتورسیکلت به ویژه موتورهای اسپرت و ریس سابقه طولانی دارد؛ به همین دلیل می‌شود بارقه‌هایی از طرح‌های اسپرت شرکت هوندا را در نمای روبرو کریستال ۱۵۰ که مدل کپی شده از روی هوندا کلیک است، به طور واضح مشاهده کرد.

کریستال 150

بدین منظور لازم است در بخش روبروی این موتورسیکلت یعنی کریستال ۱۵۰ بنشینیم و به آن بنگریم. اگر قسمت دسته فرمان را به طور کامل حذف کنید، سایر بخش‌های نمای روبرو حالتی شبیه به موتورسیکلت‌های ریس و اسپرت داشته و بسیار جذاب و تهاجمی جلوه می‌کند؛ به ویژه طرح چراغ‌های دوگانه و دیلایت‌های کشیده این محصول نمایی خشن و اخم‌آلود برای موتورسیکلت اسکوتر شرکت کثیر پدید آورده است که البته شاید با ذات آرام این‌گونه محصولات چندان همخوانی نداشته باشد و همان‌طور که گفته شد، بیشتر مناسب موتورسیکلت‌های اسپرت و ریس خواهد بود.

کریستال 150

طراحی فلاپ‌های اطراف زین و سایر بخش‌ها به زیبایی صورت پذیرفته و از طرح‌های مدرن و سه بعدی در آنها استفاده شده است. اما وقتی از نمای بغل به این موتور نگاه می‌کنید، احتمالا قسمت کله چراغ که تا روی گلگیر کشیده شده در نظر شما نیز کمی ناهماهنگ و نامتناسب جلوه کند.

زین از نرمی و راحتی مناسب برخوردار بوده و سرنشین را به طرز مطلوب روی خود جای می‌دهد. موتور و گیربکس در قسمت عقب قرار گرفته و با درپوش‌های فلزی زیبا و متناسب به خوبی از نظرها پنهان شده‌‌اند. ناگفته نماند محفظه حدودا هجده لیتری در زیر زین تعبیه شده که فضای مناسبی را برای جای دادن اسباب و وسایل و همچنین خریدهای روزانه فراهم آورده است.

در مجموع باید گفت که طراحی این موتورسیکلت اسکوتر از نوعی خلاقیت‌های آینده نگرانه بهره برده و ضمن تطابق با اکثر سلیقه‌ها، نگاهی ویژه به مشتریان جوان به خصوص افراد اسپرت پسند داشته است تا بدین ترتیب تمامی سلایق از مشاهده این محصول لذت ببرند. هر چند که شاید این طرح جسورانه مطابق با اصول زیبایی شناختی برخی مشتریان نباشد.

کریستال 150

 

مشخصات فنی و کیفیت سواری کریستال 150

قوای محرکه موتورسیکلت کریستال 150 طرح کلیک توسط یک انجین چهار زمانه تک سیلندر هوا خنک ۱۵۰ سی سی تامین می‌شود. حداکثر قدرت این پیشرانه برابر با ۱۳.۲ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن نیز ۱۳.۴ نیوتن‌متر عنوان شده است. یک گیربکس اتوماتیک نیز با پیشرانه کریستال جهت انتقال نیرو جفت شده است.

ترمزهای جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای برای کریستال 150 در نظر گرفته شده است. سیستم‌های تعلیق جلو و عقب این موتورسیکلت نیز از نوع تلسکوپی هستند. باک سوخت این اسکوتر شهری 6 لیتر گنجایش داشته و میانگین مصرف آن حدود 1.8 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. حداکثر وزن کریستال 150 معادل 110 کیلوگرم بوده و از ابعادی برابر با ۱۹۱ در ۱۱۰ در ۷۰ سانتیمتر بهره می‌برد. سیستم استارت این موتورسیکلت نیز از نوع برقی / هندلی است.

کریستال 150

 

همان‌طور که اطلاع دارید معمولا انتظار زیادی از موتورسیکلت‌های اسکوتر در جهت شتاب‌گیری و یا انجام مانورهای سریع نمی‌رود. موتور کریستال 150 طرح کلیک نیز از این قاعده مستثنا نبوده و شتابگیری آرام اما متقاعدکننده‌ای را به شما ارائه می‌دهد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت نیز از ۱۱۵ کیلومتر برساعت فراتر نمی‌رود.

به دلیل قرار گرفتن مجموعه فنی در انتهای عقب، هنگام سواری پایداری بهتری را در ناحیه پشتی موتورسیکلت و چرخ عقب شاهد خواهید بود که موجب ارتقای چسبندگی تایر عقب حین مانور دادن و یا عبور از پیچ‌ها شده است. البته به دلیل طراحی نسبتا عریض این موتورسیکلت، حین عبور از ترافیک و یا مکان‌های باریک لازم است تا موتورسوار بیشتر حواس خود را جمع کند. کارکرد سیستم تعلیق نیز در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده مناسب بوده و زین راحتی رضایت‌بخشی را به سرنشین هدیه می‌دهد.

کریستال 150

 

قیمت کریستال 150 در بازار

موتورسیکلت کریستال 150 در هنگام نگارش این مقاله از بهایی حدودا ۳۵ میلیون تومانی در بازار برخوردار است. با این حال نمونه ۱۲۵ سی سی این موتورسیکلت با همین طرح و شمایل نیز در بازار موجود است که چیزی در حدود ۲۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک اسکوتر شیک و زیبا با سواری مناسب می‌گردید، کریستال ۱۵۰ می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

کریستال 150

اما به دلیل آنکه این موتور اخیرا وارد بازار شده و موتورهای مشابه آن نیز با پیشرانه‌های متفاوت در بازار موجود هستند، به نظر می‌رسد پیش از خرید این محصول لازم است نسبت به وفور لوازم یدکی آن تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید نمایید تا از لحاظ تعمیر و نگهداری با مشکل چندانی روبرو نشوید.

کریستال 150

دیدگاه تان را بنویسید