چگونه از تامین اجتماعی مستمری از کار افتادگی بگیریم؟

جزییات و شرایط دریافت مستمری و حقوق از کار افتادگی در سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، طبق ضوابط سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که ازکارافتادگی بیمه شده بین ١٠ تا ٣٣ درصد باشد، و بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب شده باشد، استحقاق دریافت غرامت مقطوع نقص عضو را خواهد داشت.

ازکارافتادگی بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد

اگر میزان کاهش توانایی کار بیمه شده بر اساس نظر کمیسیون پزشکی بین ٣٣ تا ۶۶ درصد باشد، در صورتی که صدمه وارده به بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار باشد وی ازکارافتاده جزیی ناشی از کار شناخته میشود.

ازکارافتادگی بیمه شده ۶۶ درصد و بیشتر

بر اساس قوانین سازمان تأمین اجتماعی، در صورتی که بیمه شده این سازمان طبق نظر کمیسیون پزشکی ۶۶ درصد و بیشتر از توان خود برای کار را از دست داده باشد، چه این صدمه بر اثر حوادث ناشی از کار و بیماری حرفهای باشد و یا اینکه بر اثر حوادث و بیماری های عادی بیمه شده باشد، از کار افتاده کلی شناخته میشود.

چنانچه بیمه شدهای در اثر حوادث غیر ناشی از کار و یا بیماریهای عادی آسیب دیده و توانایی خود را حسب نظر کمیسیونهای پزشکی پیش بینی شده در قانون تأمین اجتماعی به صورت کامل از دست بدهد، در چارچوب قانون و با احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار میگیرد که در این صورت مستمری تنها به بیمه شدهای تعلق میگیرد که ظرف ١٠ سال قبل از تاریخ وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی، دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان بوده و نیز ظرف یک سال قبل از تاریخ وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث دارای ٩٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

مدارک لازم برای برقراری مستمری از کار افتادگی

بیمه شدگانی که طبق نظریه پزشک معالج به عنوان از کار افتاده کلی معرفی میشوند در صورتی که نظر پزشک معالج توسط کمیسیون پزشکی تأیید شود برای برقراری مستمری از کارافتادگی باید مدارک زیر را به آخرین شعبه تأمین اجتماعی که دریافت کننده حق بیمه آنان است ارائه کنند:

نظریه کمیسیون های پزشکی بدوی یا تجدید نظر

تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل خویش

کارت ملی

تصویر سند ازدواج

 

دیدگاه تان را بنویسید