کشف گورستانی از دوره اشکانیان در کردستان

مهمترین یافته سرپرست پروژه بررسی های باستان شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد مهمترین یافته این برنامۀ میدانی را کشف گورستانی از دوره اشکانی اعلام کرد که دارای تدفینهای متفاوت خمرهای و چالهای ساده هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شکوه خسروی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه» با اعلام این خبر گفت : بررسی های باستان شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد واقع در شهرستان های سروآباد و سنندج استان کردستان در سال ۱۳۹۶ به سرپرستی نگارنده منجر به شناسایی ۱۱ محوطه باستانی شد.

او تصریح کرد :در این بررسی مجموعه ای از استقرارهای انسانی و گورستانهای باستانی شناسایی شد و سپس به منظور ادامه پژوهشهای باستانشناسی در این محدوده و درک کم و کیف آثار باستانی موجود در حوضه آبگیر سد نیآباد برنامه گمانه زنی در ۴ محوطه از ۱۱ محوطه شناسایی شده پیشین که در صورت ساخت و آبگیری سد در خطر خواهند بود، به اجرا درآمده است.

این دانش آموختۀ دکتری باستانشناسی خاطرنشان کرد که برنامه گمانه زنی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

وی گفت :نتایج گمانه زنی در ۳ محوطه شواهدی از استقرار دوره اشکانی را به دست داده و در نتیجۀ کاوشها، بقایای استقراری از جمله بقایای معماری و سفال این دوره به دست آمده است.

این باستان شناس افزود:بنا به اظهارات خسروی مهمترین یافته های این برنامۀ میدانی؛ کشف گورستانی از دوره اشکانی است که دارای تدفینهای متفاوت خمرهای و چالهای ساده هستند.

خسروی در پایان یادآور شد : با توجه به کمبود اطلاعات باستان شناختی ما از این منطقه و همچنین اطلاعات محدودی که از گورستانهای متعلق به دوره اشکانی در این نواحی داریم، پژوهشهای بیشتر می تواند زوایای جدیدی را پیشروی باستانشناسان بگشاید.

 

دیدگاه تان را بنویسید