هشدار! مراقب اختلال های گفتاری در سنین پیش از مدرسه باشید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با عدم توجه والدین به اختلال گفتاری فرزندانشان در سنین پیش از مدرسه هشدار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سمیرا آقادوست، به اختلالات گفتاری در بین برخی از کودکان کم سن و سال اشاره کرد و گفت: اختلال «آپراکسی» یک اختلال گفتاری شایع است که در بین کودکان قبل از سنین مدرسه زیاد دیده می‌شود.

مهر نوشت: وی با اشاره به آپراکسی رشدی و اکتسابی، افزود: باید توجه داشته باشیم که آن دسته از کودکانی که قبل از سن مدرسه حرف نمی‌زنند و اصولاً صحبت آنها در حد تک کلمه است، غالباً این بچه‌ها گرفتار اختلال آپراکسی رشدی هستند.

آقادوست به اهمیت شناخت و درمان اختلال گفتاری در کودکان زیر سن مدرسه اشاره کرد و گفت: کودک ۶ ساله که گفتارش برای فرد غریبه واضح نباشد، می‌تواند جزو بچه‌های آپراکسی تلقی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: اگر کودک بعد از دو سالگی نباید هنگام صحبت کردن آب ریزش از دهان داشته باشد. این قبیل کودکان مشکل گفتاری دارند و باید توسط متخصص گفتار درمانی ویزیت شوند.

وی افزود: کودکانی که از هوش و شناخت خوبی برخوردارند و مشکل گفتاری دارند، باید بعد از ۲.۵ سالگی روند درمان آنها شروع شود.

آقادوست گفت: کودکان دچار اختلال گفتاری اگر قبل از سن مدرسه درمان نشوند، وقتی وارد محیط آموزشگاه می‌شوند با مشکلات عدیده ای در خواندن و نوشتن مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر ارجاع این قبیل کودکان به کلینیک‌های گفتار درمانی، تصریح کرد: این بچه‌ها باید مورد ارزیابی گفتار درمانگر قرار بگیرند و مصرف دارو برای تسریع در صحبت کردن این قبیل کودکان بی فایده است.

آقادوست با اشاره به اشتباه برخی والدین که فرزند خودشان را نزد متخصص مغز و اعصاب می‌برند، گفت: مغز این کودکان به لحاظ سخت افزاری سالم است و می‌بایست به اصلاح نرم افزار مغز برای تولید گفتار توجه کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در واقع با گفتار درمانی، مدار گفتار مغز این کودکان را فعال می‌کنیم.

وی گفت: بعضاً این کودکان در ۶ سالگی از هوش خوبی برخوردارند اما حتی نمی‌توانند کلمه مامان و بابا را بگویند.

آقادوست با عنوان این مطلب که کودکان در دو سالگی اقدام به جمله سازی می‌کنند، افزود: کودکان از نظر خزانه واژگان، می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کلمه را فرا بگیرند و جمله‌های دو تا سه کلمه‌ای تولید کنند. اگر کودک در سن ۲ تا ۲.۵ سالگی هنوز صحبت نمی‌کند، می‌بایست برای درمان او اقدام نمود.

دیدگاه تان را بنویسید