سونامی مسافران در روزهای کرونایی مازندران/ حضور نگران کننده مردم در سواحل و دریای خزر

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: حضور مسافران به اندازه‌ای‌ست که ظرفیت اقامتی پاسخگو نیست از این رو شاهد فعال شدن مراکز اقامتی غیرمجاز هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس،  سیف‌الله فرزانه (مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران) با اشاره به آنکه عموما این استان در هفته‌ها و روزهای پایانی فصل تابستان با بیشترین حجم سفرها روبه‌روست، گفت: به‌طور طبیعی مسافر زیاد داریم این درحالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با محدودیت پذیرش مسافر در استان روبه‌رو هستیم.

ایلنا نوشت: او ادامه داد: از یکسو استان مازندران همچنان در لیست قرمز و خطرناک به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و مراکز اقامتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط مجاز هستند با ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی خود فعال باشند و از دیگر سو با حجم زیادی از مسافران روبه‌رو هستیم و کماکان با وجود تاکیداتی که درخصوص عدم انجام سفرهای غیرضروری به استان مازندران می‌شود، بازهم شاهد سیل مسافران هستیم.

فرزانه با تاکید برآنکه این روزها باتوجه به راه‌های دسترس مناسب به استان مازندران، سفر به این استان همه زمانه شده است، تصریح کرد: از یکسو سه محور چالوس، هراز و سوادکوه و از دیگر سو سفرهای هوایی و راه‌آهن، امکان سفر به مازندران را در تمام فصول سال امکان‌پذیر کرده‌اند بنابراین لزومی ندارد که همه پایان تابستان به این استان سفر کنند. مسافران برای حفظ جان خودشان هم که شده باید سفر را کوتاه کنند یا به مازندران سفر نکنند.

با این وجود، مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از عدم اعمال محدودیت تردد و سفر به این استان خبر داد و گفت: در واحدهای اقامتی و پذیرایی میزبان مسافران هستیم ما با توجه به حجم زیاد مسافران و کاهش ظرفیت اقامتی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد فعال شدن واحدهای اقامتی غیرمجاز در سطح استان هستیم. این امر سبب می‌شود سیستم تنظیم سفر و نظارت بر آن برهم بخورد. 

 

راه‌اندازی ۴۵ اسکله تفریحی

او در ادامه از راه‌اندازی ۴۵ اسکله تفریحی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: جانمایی ۱۶۳ اسکله در سواحل استان مازندران مشخص شده است و درحال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی مجوز موقت راه‌اندازی ۴۵ اسکله تفریحی را  برای صدور موافقت اصولی به اداره کل میراث و گردشگری داده است. طبیعی است که در غرب استان مازندران ظرفیت‌های بیشتری برای راه‌اندازی اسکله‌های تفریحی داشته باشیم. در مجموع در بابلسر، محمودآباد، فریدون‌کنار، جویبار و ساری سهمیه‌هایی برای راه‌اندازی اسکله تفریحی دارند. 

فرزانه درخصوص وضعیت سواحل و تفریحات ساحلی مازندران در شرایط شیوع ویروس کرونا و حجم مسافران این استان، گفت: با وجود آنکه کنترل‌های لازم توسط دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود اما بازهم شاهد حضور مسافران در سواحل و استفاده از دریا هستیم. ضمن آنکه غریق نجات‌ها نیز فعال هستند. 

مدیرکل میراث و گردشگری مازندران پیش‌بینی کرد: با سرد شدن هوا و استفاده کمتر از ساحل این احتمال وجود دارد که سفرها به این استان کمی فروکش کند.

 

صنایع دستی و معرفی روستاها وشهرهای ملی

او درخصوص وضعیت صنایع دستی استان مازندران نیز گفت: روز دوشنبه روستای سلیم‌آباد تنکان به عنوان روستای ملی سفال و شهر آلاشت شهرستان سوادکوه به عنوان شهر ملی نساجی معرفی خواهند شد.

به گفته فرزانه، فروش صنایع دستی استان مازندران در نمایشگاه‌های صنایع دستی خوب است اما از آنجا که پرواز مستقیم به خارج از کشور از این استان انجام نمی‌شود، صادرات به صورت چمدانی است و نمی‌توان برآورد دقیقی از فروش صنایع دستی استان ارائه داد.

 

میراث‌فرهنگی مازندران

مدیرکل میراث و گردشگری مازندران در ادامه از تبدیل غار اسپهبد خورشید سوادکوه به پایگاه میراث فرهنگی خبر داد و خاطرنشان کرد: تقریبا جلوی ادامه فعالیت معادن گرفته و تعطیل شده‌اند.

او اذعان داشت: کاخ صفی آباد تحویل ما شد و با شهرداری بهشهر تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم که درحال اصلاح آن هستیم. به زودی مرمت و بهسازی و تسهیل راه دسترسی انجام خواهد شد. این کاخ تبدیل به موزه خواهد شد و از آنجا که در مسیر راه رسیدن به مشهد و زیارت امام هشتم(ع) قرار دارد، قطعا مسافران زیادی از این کاخ که موزه خواهد شد، دیدن خواهند کرد. بسیاری از اشیای کاوش‌های باستان‌شناسی استان هم در این موزه به نمایش درخواهند آمد. 

دیدگاه تان را بنویسید