چگونگی موفقیت گشایش اقتصادی/ بدهی کمتر از 50 درصدی دولت به تولید ناخالص

به گفته سخنگوی صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی بدهکاری دولت نسبت به تولید ناخالص ملی زیر ۵۰ درصد است و اگر این طرح (گشایش اقتصادی) به درستی اجرا شود دولت ها دیگر به نفت اتکا نخواهند داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: دولت در عرضه صندوق دارایکم نشان داد که با مردم صادق بوده است و به وعده هایش عمل کرد، اینکه گفته می‌شود مردم به دولت اعتماد ندارند موضوع درستی نیست.


باشگاه خبرنگاران جوان نوشت، وی ادامه داد: یکی از دلایل نوسانات بازار سرمایه و اُفت این بازار هم اختلاف برای عرضه صندوق جدید بود چراکه مردم آنقدری که تمایل به خرید سهام های دولتی دارند به بقیه سهام ها تمایل نشان نمی دهند.

حسینی اظهار کرد:  سهام عدالتی که ۵۰۰ هزار تومان به مردم فروخته شده بود را دولت آزاد کرد و امروز مردم مبلغی حدود ۱۵ میلیون تومان می توانند این سهام را بفروشند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت به فکر مردم است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: در بورس همه دارندگان اوراق های مشارکت و بدهی از مالیات معاف هستند و مطمئناً در عرضه اوراق نفت هم از مردم مالیات دریافت نخواهد شد.

 

گشایش اقتصادی زمانی مثبت خواهد بود که درست اجرایی شود

این مقام مسئول اظهار کرد: طی سال پیش رو دولت مشکلات زیادی دارد ولی در خصوص عرضه سهام نفت نگاهش، نگاه گشایش اقتصادی و حفظ اشتغال در کشور است.

وی ادامه داد: طرح فروش نفت به مردم اگر درست اجرا شود می‌تواند ظرفیت‌سازی مناسبی را در کشور ایجاد کند، البته درست است که برای دولت آینده از ظرفیت صادرات نفت کاسته می‌شود ولی با منابع ایجاد شده می تواند کارهای بسیار مفیدی در کشور انجام دهد.

بدهی دولت به تولید ناخالص زیر ۵۰ درصد است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: بدهکاری دولت نسبت به تولید ناخالص ملی زیر ۵۰ درصد است و اگر این طرح(گشایش اقتصادی) به درستی اجرا شود دولت های آینده هم می توانند به جای اتکا به صادرات نفت برای توسعه کشور از منابع مالی مردم استفاده کنند که هم مردم ارزش پولشان حفظ شود و هم دولت در توسعه کشور دستش باز باشد.

وی ادامه داد: با این طرح مردم می‌توانند از طریق بورس انرژی به هر مقدار که می‌خواهند پته های نفتی را خریداری کنند و این اوراق قابل معامله در بورس است و مردم می‌توانند به محض خرید بعد از حتی یک هفته آن را به فروش برسانند و همچنین دولت قیمت‌کف را تضمین می‌کند که اگر مردم سود نکردند حداقل متضرر هم نشوند.

 

پیش بینی ها نشانگر فروش هر بشکه نفت به قیمت ۵۰ دلار در سال ۲۰۲۱

حسینی ابراز کرد: پیش بینی ها از بازار جهانی نفت این است که سال ۲۰۲۱ قیمت نفت از بشکه ای ۴۰ دلار به ۵۰ دلار برسد موضوعی که برای مردم بسیار جذاب است و می توانند بلافاصله بعد از خرید این اوراق اگر شاهد افزایش قیمت نفت بودند آن را در بازار به فروش برسانند.

 

وی در خصوص پالایشگاه ها هم گفت: پالایشگاه‌ها تمایلی برای خریدن اوراق نفت ندارند چرا که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها شرکت نفت باید ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس، به پالایشگاه‌ها نفت بفروشد و فرآورده های آن‌ها را با ۱۰۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس از آنها بخرد پس بنابراین برای پالایشگاه‌ها این طرح جذابیتی ندارد. به این دلیل که در حال حاضر می توانند ۵ درصد سود کنند و سایر فرآورده های شان را به قیمت روز در بازار سرمایه به فروش برسانند.

حسینی در پایان گفت: برای پالایشگاه‌ها مجلس طرح دیگری تصویب کرده است که طبق آن شرکت نفت مکلف شده است برای چرخیدن بیشتر چرخ پالایشگاه‌ها با سرمایه مردم پتروپالایشگاه‌ها را راه اندازی کند و دو سال خوراک رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهد که طرح بسیار جذاب برای پالایشگاه هاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید