بهبودیافتگان کرونا در صورت مشاهده این علائم به متخصص قلب مراجعه کنند

مطالعات جدید نشان می دهد کرونا می تواند به عضلات قلب آسیب برساند و این می تواند در مبتلایان باقی بماند.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس، گرگ فونارو، استاد قلب شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، گفت: تعداد بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از بهبودیافتگان کووید ۱۹ نوعی آسیب قلبی را تجربه می‌کنند، حتی اگر بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشند و یا دچار کرونای ضعیف شده باشند. این مسئله پیچیده کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی را در مورد افزایش بالقوه نارسایی قلبی نگران کرده است.

بهداشت نیوز نوشت، این استاد قلب شناسی گفت: در اوایل همه گیری، مشخص شد که بسیاری از بیمارانی که نیاز به بستری شدن داشتند، دچار آسیب‌های قلبی شدند. اما اخیراً نیز تشخیص داده شده است که حتی برخی از بیماران کرونایی که علائم خفیفی دارند و به ویروس ضعیف تری مبتلا شدند، از آسیب قلبی رنج می‌برند. این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است افرادی باشند از بیماری کرونا رهایی یافتند، اما آسیب قلبی عروقی و عوارض بیماری در آن‌ها باقی مانده است.

فونارو توضیح داد: این عوارض، مانند میوکاردیت، التهاب عضله قلب می‌تواند منجر به افزایش نارسایی قلبی در فرد شود.

این پزشک آمریکایی گفت: مطالعه‌ای در زمینه قلب و عروق با استفاده از MRI قلب ۱۰۰ فرد که طی دو تا سه ماه گذشته از کووید ۱۹ بهبود یافته بودند، انجام شد. محققان در قلب ۷۸ درصد بیماران بهبود یافته،  ناهنجاری قلبی و در ۶۰ درصد التهاب مداوم قلب را مشاهده کردند. این مطالعه نشان داد که سطح بالایی از آنزیم خون تروپونین که شاخص آسیب قلبی است، در ۷۶ درصد از بیماران آزمایش شده وجود دارد، اگرچه عملکرد قلب به طور کلی حفظ شده است. بیشتر بیماران در این مطالعه نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند و علائم خفیفی از بیماری داشتند.

دکتر مینا چونگ، متخصص قلب و عروق و استاد پزشکی در کالج پزشکی کلیولند گفت: بعضی افراد هستند که از نظر قلبی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. البته تشخیص اینکه افرادی که از این ویروس بهبود می‌یابند آیا به مشکلات قلبی مبتلا هستند یا خیر، می‌تواند مشکل باشد.

چونگ و فونارو به کسانی که از کووید ۱۹ بهبود یافته اند توصیه کردند علائم زیر را در خود بررسی کنند و در صورت بروز با پزشک یا متخصص قلب مشورت کنند. این علائم شامل ضربان قلب نامنظم، درد در قفسه سینه، بیدار شدن از خواب به دلیل تنگی نفس، گیجی وتورم مچ پا است.

 

دیدگاه تان را بنویسید