عامل رفتارهای ناهنجار اجتماعی، پروتئین مغز

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سازوکار جدیدی را با مطالعه روی موش ها شناسایی کردند که عامل رشد غیرعادی اتصالات نورونی در مغز بوده و موجب تشنج و رفتارهای اجتماعی ناهنجار است.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، هریک از نورون‌های مغزی مجموعه‌ای از اتصالات سیناپسی تحریک‌کننده و بازدارنده را دریافت می‌کنند که وجود تعادل میان آن‌ها برای عملکرد صحیح مدارهای مغزی و پردازش اطلاعات در سیستم عصبی مرکزی، امری ضروری است. برهم خوردن این تعادل عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله صرع، اوتیسم و اسکیزوفرنی محسوب می‌شود.

ایرنا نوشت، اکنون محققان دریافتند پروتئینی موسوم به ephrin-B۱ که غشای اطراف سلول را می‌پوشاند، نقش مهمی در نگهداری سیستم عصبی ایفا می‌کند. کاهش یا افزایش میزان این پروتیین در سلول‌های آستروسیت که اتصالات سیناپسی بین نورون‌ها را تنظیم می‌کنند، شکل‌گیری و بلوغ سیناپس‌ها را در هیپوکامپ در حال رشد تحت تاثیر قرار داده و تعادل بین اتصالات تحریک‌کننده و بازدارنده را برهم می‌زند و این وضعیت موجب بروز اختلالات رفتاری می‌شود.
درواقع محققان برای اولین بار دریافتند پروتئین ephrin-B۱ در دوره‌ای از رشد هیپوکامپ موجب شکل‌گیری شبکه‌های بازدارنده می‌شود. همچنین در این تحقیقات مشخص شد کاهش میزان این پروتئین موجب افزایش اتصالات تحریک‌کننده و کاهش اتصالات بازدارنده می‌شود که عامل بیش‌فعالی در مدارهای عصبی مغز است. این بیش‌فعالی در موش‌ها منجر به کاهش رفتارهای اجتماعی می‌گردد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Neuroscience منتشر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید