تولید دستگاه تسهیل کننده گردش خون توسط محققان ایرانی

شرکتی دانش بنیان در مرکز رشد زیست فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) 10 دستگاه کامپرشن تراپی یا تسهیل کننده گردش خون به وسیله ایجاد فشار مثبت تولید کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، علی آقاکثیری مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درمورد جزییات فنی دستگاه تسهیل کننده گردش خون(IPC system) گفت: این دستگاه وسیله‌ای است که با تغییر فشار متناوب منجر به انبساط و انقباض متناوب عضلات و رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود گردش خون و لنف می‌شود، این دستگاه شامل یک پوشش کامل پا یا بازو یا هر منطقه لنفاوی دیگری از بدن است.

وی، موارد استفاده دستگاه کامپرشن تراپی (IPC system) را تشریح کرد و افزود: این دستگاه در شرایط مراقبت‌های شدید، در مرحله اول برای درمان تورم در رگ‌ها یا اختلالات لنفاوی، از قبیل گرفتگی رگ‌ها و لنف ادم (ورم دست و پا) خود به خودی استفاده می‌شود.

مسوول این شرکت دانش بنیان یادآور شد: بیشترین موارد قابل استفاده از این دستگاه شامل جلوگیری از ترومبوز وریدهای عمقی(DTV) و آمبولی ریه (PE)، زخم پای دیابتی و زخم‌های شریانی، کاهش ادم در اندام‌های تحتانی، نارسایی وریدی مزمن، افزایش جریان خون، کاهش درد و تورم بعد از عمل جراحی، درمان واریس و رفع درد و خستگی عضلات است.

آقاکثیری در مورد شیوه کار این دستگاه گفت: پمپ مورد استفاده در دستگاه، دارای یک سیکل زمانی بسیار طولانی (دو یا سه دقیقه یا بیشتر)، همراه با یک تورم (بادشدگی) بلند مدت است، دوره زمانی طولانی مدت کمک می‌کند تا حرکت سیال از فضاهای درون شبکه‌ای (بین سلول‌ها) به رگ‌ها یا سیستم لنفاوی و گردش مجدد و یا دفع آن انجام پذیرد.

وی ادامه داد: یک پوشش کامل پا شبیه به یک چکمه است که تا کشاله ران بالا ادامه می‌آید،  یک پوشش کامل بازو، دست را پوشش داده و تا زیر بغل بسط یافته است،  همچنین پوشش‌های مناسب برای نیمی از پا یا نیمی از دست وجود دارد،  در این پمپ‌ها، اختلاف فشار (تغییرات فشار)، به شرایط بیمار، هدف از درمان و واکنش بیمار به درمان بستگی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بازار داخل را تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا و به تبع آن کاهش تقاضا برای این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه تولید شده است که در حال معرفی به بازار تجهیزات پزشکی برای استفاده مردم و بیمارستان‌های کشور هستیم. ، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی نیز که تجهیزات پزشکی از داخل را تامین می‌کند از این دستگاه استقبال کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای بازار افزایش پیدا کند.

آقاکثیری درمورد ظرفیت تولید و میزان رقابت‌پذیری این محصول نیز گفت: در حال حاضر با وجود محصول تولید شده امکان تولید بیشتر وجود ندارد اما اگر حمایت بیشتر شود حتما تولید خواهیم کرد، این محصول نمونه داخلی ندارد و به دلیل قیمت بالای ۵ برابری امکان تهیه نمونه خارجی آن نیز وجود ندارد به همین دلیل تنها عرضه کننده این دستگاه با این عملکرد به بازار محسوب می‌شویم.

وی افزود: برای ساخت این دستگاه ۵۰۰ میلیون تومان درخواست تسهیلات نمونه‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی را ثبت کردیم که اکنون ۱۰۰ میلیون آن برای تولید ۱۰ دستگاه مصوب شده است.

دیدگاه تان را بنویسید