داروی ایرانی کنترل عوارض تنفسی کرونا با نام تجاری «تمزیوا» از سازمان غذا و دارو مجوز تولید انبوه و عرضه در بازار گرفت.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که داروی کنترل عوارض تنفسی کرونا ساخت شرکت آریوژن استان البرز مجوز تولید انبوه دریافت کرد.

به گزارش جماران، دکتر امیر بقایی  گفت: داروی کنترل عوارض تنفسی کرونا توسیلیزومب با نام تجاری «تمزیوا»  از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجوز تولید انبوه و عرضه به بازار دریافت کرد.

وی بیان داشت: ساخت این دارو با تلاش محققان شرکت آریوژن پس از شیوع کرونا آغاز شد و تاثیر خوبی در کنترل عوارض تنفسی کرونا داشته است. 

همچنین  دکتر امیر فرشچی مدیر عامل شرکت آریوژن  اعلام کرد که  از ۶ ماه پیش  شرکت آریوژن اقدام به تولید داروی توسیلیزومب با نام تجاری تمزیوا برای درمان بیماران مبتلا به کرونا با درگیری حاد تنفسی کرد.

وی افزود: این دارو پس از انجام مطالعه بالینی در مقایسه با داروی برند اروپایی اصلی از نظر اثر بخشی و ایمنی یکسان شناخته شد.

فرشچی گفت:داروی توسیلیزومب هم‌اکنون در درمان بیماران مبتلا به کرونا در قسمت‌های مختلف دنیا مانند فرانسه، ایتالیا و چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه  مطالعات بالینی متعدد در این کشورها اثربخشی قابل توجه توسیلیزومب در این بیماران را نشان داده ‌است گفت: در ایران نیز مطالعه  اثربخشی این دارو بر روی  بیماران مبتلا به کرونا انجام شده و اثر بخشی آن به اثبات رسیده است.

فرشچی تاکید کرد: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه، مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراحل شدید بیماری، با کاهش قابل قبولی همراه بود و نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از سایر مطالعات انجام شده جهت ارزیابی اثربخشی داروی توسیلیزومب در دنیا منطبق بود.

وی اظهار داشت:به همین دلیل اداره کل دارو سازمان غذا و دارو بعد از دریافت نظر مثبت کارشناسی اداره بالینی، مجوز استفاده تمزیوا در بیماری کووید ۱۹ را صادر کرد. 

دکتر فرشچی در خصوص میزان تولید این دارو افزود: هیچ گونه محدودیتی در تولید این دارو و عرضه به داروخانه های کشور نداریم و هم اکنون نیز ذخیره احتیاطی ویژه ای در کشور ایجاد کرده ایم که پاسخگوی نیاز بیماران سراسر کشور باشد.

مدیر عامل شرکت آریوژن  افزود: تولیدکنندگان قدردان تلاش های مدیران و کارشناسان در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند که با تمام توان این چند ماه به صورت شبانه روزی در کنار صنعت دارو بوده اند و امور جاری تولیدکنندگانی که با همه چالش ها در پی رساندن داروهای حیاتی به بیماران هستند را تسهیل کردند.

فرشچی در خصوص  مصرف غیر علمی و غیر تخصصی این دارو برای بیماران کرونایی هشدار داد و گفت: مصرف خودسرانه این دارو می تواند مضر باشد چرا که این دارو درمان کرونا نیست و شرایط خاصی برای مصرف به منظور مهار طوفان سایتوکاینی بیماران دارد و تمام افرادی که کووید۱۹ دارند مشمول شرایط استفاده نیستند.

وی افزود: در عین حال مهم است که مصرف دارو در مراحل شدید بیماری و پیش از رسیدن بیمار به فاز بحرانی باشد.

مدیرعامل شرکت آریوژن  استان البرز تصریح کرد: در شرایطی که بخش مراقبت‌های ویژه  مراکز درمانی کشور از بیماران کرونا اشباع شده‌است، تزریق به ‌موقع تمزیوا در بیماران با درگیری تنفسی می‌تواند فشار موجود بر بخش‌های مراقبت‌های ویژه را نیز کاهش دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.