سن ممنوعه برای انجام جراحی لثه

یک متخصص و جراح لثه تاکید کرد که تا زمانی که رشد دندان دائمی کامل نشده است و در سن بلوغ نباید به هیچ وجه جراحی لثه انجام شود.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس، سلمان ابوالفضلی جراح و متخصص لثه درباره لیفت لثه اظهار داشت: بهبود و لیفت لثه یکی از شیوه‌های مناسب برای بالا و یا پایین آوردن خط لثه و بهبود ظاهر آن محسوب می‌شود ولی انجام این جراحی ها چه از نوع لیزری و یا تیغ جراحی باشد نباید زودتر از سن بلوغ و در زمان رشد دندان دائمی باشد.

وی تصریح کرد: تحلیل رفتن لثه و یا لثه‌های بزرگ‌تر و افزایش حجم یافته ‌یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بافت نرم دهان محسوب می‌شود که به دلایل ژنتیکی، دندان قروچه و یا حتی تصادف و حادثه افراد را برآن می‌دارد تا درصدد لیفت لثه یا افزایش طول کلینیکی تاج دندان باشند ولی این شیوه طرح لبخند نباید به شکل وسواسی از سنین پایین انجام شود اما بعد از سنین بلوغ در بسیاری از موارد موجب بهبودی نمای لثه ظاهری بهتر و زیباتر و همچنین موجب راحتی بیستر در حین تمیز کردن و مسواک زدن می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد دندان قروچه در خواب  دارند که در مرور زمان ساییده شدن دندان‌ها و بزرگ‌تر دیده شدن لثه‌ها را در پی داشته و آن‌ها را به لیفتینگ قبل از کامپوزیت یا لمینیت یا روکش نیازمند می‌کند. مشکل عدم تناسب لثه و بیش از حد نمایان شدن آن که به آن لبخند لثه‌ای نیز گفته می‌شود، ممکن است به دلایل ارثی نیز مرتبط باشد که زیبایی لثه‌ها را از بین می‌برد. همچنین فرم غیرمتعارف استخوان فک و وجود بافت اضافی استخوانی در اطراف دندان‌ها نیز، باعث خواهد شد تا افراد به جینجیوکتومی یا لیفت لثه نیازمند شوند. همچنین افزایش حجم یا تحلیل لثه‌ها می‌تواند از علائم بیماری پریودنتیت یا ضعیف شدن ساختار های حمایتی دندان نیز باشد.

جراح لثه با بیان اینکه اهمیت مشاوره پیش از جراحی از خود لیفت لثه بیشتر است، افزود: برای لیفت لثه باید ریشه دندان‌ها سالم باشد که نمایان کردن تاج دندان ساختار آن را به خطر نیاندازد. بسیاری از افرادی که داوطلب لیفت لثه می‌شوند، از زمان تولد، دارای لثه های بزرگتری نسبت به دندان هایشان بوده.اند. دیگر افراد نیز به علت تحلیل رفتن لثه هایشان به سراغ پیوند لثه به جای لیفت آن می‌روند. 

وی بیان داشت: تحلیل رفتن لثه‌ها نه تنها ظاهر دندان‌ها را تغییر می‌دهد بلکه می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند حساس شدن لثه و دندان، پوسیدگی و از دست رفتن دندان شود.

این متخصص لثه اضافه کرد: بسیاری از بیماران به دلیل ترس، از انجام جراحی‌های لثه خودداری می‌کنند اما باوجود پیچیدگی‌های تکنیکی در لیفت لثه باید اذعان داشت که این درمان تنها نیاز به یک جلسه حدودا نیم ساعت دارد و بیمار هیچگونه دردی را در درمان خود احساس نمی‌کند و حتی پس از جراحی نیاز چندانی به قرص‌های مسکن نیست.

وی ابراز داشت: بالا و یا پایین آوردن خط لثه به دو صورت از طریق لیزر درمانی و یا جراحی انجام می‌شود که متخصص باتوجه به شرایط بیمار یکی از این دو طرح درمانی را انتخاب می‌کند ولی آنچه مسلم است، هر دو شیوه درمانی مناسب است و این موارد جای هیچ نگرانی نیست و نباید درمان را به خاطر ترس به تعویق انداخت.

 ابوالفضلی خاطرنشان کرد: امروزه این جراحی‌ها ساده و طی یک روز بیمار می‌تواند برنامه غذایی روزمره خود را از سر بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید