دختری که مداح هیات ناشنوایان شد

کارگردان مستند «آوای شب دهم» بیان کرد این مستند ماجرای تلاش‌های دختری است که می‌خواست مترجم هیات ناشنوایان شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سمیه کریمی کارگردان مستند «آوای شب دهم» درباره ساخت این مستند گفت: ساخت مستند «آوای شب دهم» ۲ سال طول کشید و به تازگی تدوین آن به پایان رسیده و آماده نمایش است. این مستند درباره دختری است که پدر و مادرش ناشنوا هستند و خودش می‌خواهد مترجم هیات ناشنوایان شود که در این راه با مشکلاتی موجه می‌شود.

وی بیان کرد: هیات‌های یزدی بسیار جالب هستند و عزاداری بسیار متفاوتی را نسبت به شهرهای دیگر انجام می‌دهند. سوژه این فیلم زمانی به ذهن من رسید که شاهد عزاداری هیات ناشنوایان در یزد بودم، مترجمی که این هیات را همراهی می‌کرد خیلی خوب از پس این کار برنمی‌آمد و حس و حال آن چنانی نداشت. پیش از این دختری که در مستند به تصویر کشیده شده و تمایل به حضور در این هیات را داشت، دیده بودم.

این مستندساز توضیح داد: این دختر و علاقه‌اش به مترجم بودن در هیات عزاداری ناشنوایان را دیدم و شاهد این بودم که برای مترجم شدن در این هیات چه تلاش‌هایی کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که وجود یک مترجم خوب در هیات عزاداری ناشنوایان بسیار مهم است، در این هیات‌ها در کنار مداح، یک نفر باید همراه با هیات سینه می‌زد تا اعضای هیات بتوانند با ریتم نوحه همراه شوند و یک نفر نیز نوحه را برای ناشنوایان ترجمه کند.

کریمی بیان کرد: یکی از نکات جالب در این هیات این بود که عزاداری آنها نسبت به دیگر هیات‌ها احساسی‌تر است و عشق به امام حسین (ع) روی صورت آنها حس می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت یک مترجم زن در یک هیات عزاداری می‌تواند حواشی و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد اما این دختر تمام تلاش خود را کرده بود تا به عنوان مترجم در این هیات حضور داشته باشد و این مستند تلاش‌های این دختر را برای رسیدن به هدف خود به تصویر کشیده است.

کارگردان مستند «آوای شب دهم» گفت: در واقع می‌توان گفت که این دختر خانم به نوعی مداح هیات ناشنوایان بود چرا که باید نوحه مداح را به زبان اشاره برای آنها ترجمه می‌کرد.

وی درباره نامگذاری این مستند توضیح داد: در میان شب‌های عزاداری امام حسین (ع)، شب دهم یکی از مهمترین شب‌های عزاداری به شمار می‌رود و از اهمیت بسیاری برای عزاداران برخوردار است به همین دلیل نام «آوای شب دهم» را برای این مستند انتخاب کردم.

کریمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در ابتدا می‌خواستم این مستند، یک مستند پرتره باشد اما در هنگام ساخت تبدیل به یک مستند اجتماعی شد، این دختر در زندگی خود با مشکلات بسیاری همراه بود و به گونه‌ای مرد خانواده خود بود، در واقع یکی از جذابیت‌های دختر مورد نظر، قدرتی بود که در وجود این دختر قرار داشت.

این مستندساز در پایان گفت: این دختر در کنار همه مشکلاتی که پیش رو داشت، تصمیم گرفته بود تا در این هیات حضور داشته باشد و در این زمینه تلاش بسیاری هم کرده بود و این مستند ماجرای تلاش‌های این دختر را به تصویر کشیده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید