معرفی زیباترین کاکتوس های آپارتمانی

یکی از زیباترین کاکتوس های آپارتمانی هاورتیا است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هاورتیا گیاهی که به عنوان زیباترین گیاه آپارتمانی بیش از ۱۰۰ گونه مختلف دارد، به دلیل زیبایی که این گونه ها دارد از جمله زیباترین گیاه آپارتمانی شناخته می‌شود، این گیاه از خانواده ساکولنت و  کاکتوس که زیستگاه اصلی آن آفریقای جنوبی است.

تمامی انواع هاورتیا به صورت تکی و گروهی رشد می‌کنند و معمولا همگی کوتاه و برخی بدون ساقه هستند، برگ‌های انواع هاوریتا گوشتی و کشیده است که رنگ‌های مختلفی دارند.  گل‌های کوچک، لوله‌ای یا قیفی شکل هم روی ساقه گلدهنده هاورتیا، از بهار تا پاییز ظاهر می‌شوند. بعضی از گونه‌های هاورتیا دارای برگ‌های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند.

 

انواع هاورتیا

هاورتیا گورخری 

مهمترین گونه هاورتیا، هاورتیا گورخری که ارتفاع آن تا ۲۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. هاورتیا گورخری، برگ‌های سبز رنگ و سفتی دارد که بر روی آن‌ها نقاطِ راه راه سفیدی دیده می‌شود. گل‌های این گونه زنگوله‌ای است؛ زمان شکوفا شدن گل‌های این گیاه فصل تابستان است.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

هاورتیا کوپری یا شیشه‌ای

این گونه دارای برگهای گرد، گوشتی و پرز دار است و رشد بسیار کندی دارد و رنگ گل های آن سفید است. هر برگ این گیاه ۱۰ الی ۱۲ سانتی‌متر طول دارد و جز گیاهانی با ظاهر کاملا متفاوت است. هاورتیا کوپری از طریق پاجوش تکثیر می‌شود.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

هاورتیا عنکبوتی سفید

برگ‌های این نوع گیاه مثلثی و نوک تیز است. رنگ و طرح برگ‌های این کاکتوس شبیه به هاورتیا گورخری است. این گیاه برگ‌هایی گوشتی دارد و گل‌های سفید رنگی در وسط گیاه رشد می‌کنند و مانند هاورتیا شیشه‌ای تکثیر این گونه از طریق پاجوش است.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

 هاورتیا لیموفیلیا

ارتفاع این گونه تا ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های آن مثلثی شکل به رنگ سبز تا سبز-قهوه ای به طول حدود ۷ سانتی‌متر و گل‌ها در صورت ظهور سفید رنگ لوله‌ای شکل بصورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند، تکثیر این گونه از طریق برگ است.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

هاورتیا ابلق

این گونه به هاورتیا پنجره‌ای نیز معروف است و مانند انواع هاورتیا دارای برگهای آبدار و گوشتی است. هاورتیا ابلق گیاهی است با برگ‌های گوشتی که به شکل یک گل سرخ کوچک اما به رنگ سبز روشن خودنمایی می‌کند. این گونه گاهی به خاطر ظاهرش با هاورتیا کوپری یا دیگر گونه های هاورتیا اشتباه گرفته می‌شود. از ویژگی‌های متمایز این گونه با سایر گونه‌های هاورتیا برگ‌های قایق مانند آن است. برگ‌ها تا ۵ سانتی‌متر و گل‌های سفید آن تا حدود ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند.  این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

هاورتیا برفی

برگ این گونه ضخیم، نوک‌ تیز و سبز تیره با خال خال سفید با مقادیر مختلفی از چند رنگ است. گل‌های این گونه زنگوله‌ای ‌شکل و به رنگ سفید مایل به سبز و به صورت خوشه ای هستند و عموماً به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما در تابستان ظاهر می‌‌گردند، هرچند ممکن است در هر زمانی به شکوفه بنشینند. این هاورتیا به نورسایه روشن یا نور فیلتر شده آفتاب نیاز دارد و هر چقدر میزان نور بیشتر شود رنگ برگ‌ها متمایل به قرمز می‌شود.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

هاورتیا آلبینو

این گونه دارای برگ‌های سبز رنگ سفتی است که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی درشت دیده می‌شود. هاورتیا آلبینو ساقه ندارد و برگ‌های آن ضخیم و نوک‌ تیز است. گل‌های این گونه زنگوله‌ای ‌شکل به رنگ سفید مایل به سبز و به صورت خوشه‌ای هستند و عموماً به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما در تابستان ظاهر می‌‌گردند. هرچند ممکن است در هر زمانی به شکوفه بنشینند. هاورتیا آلبینو شبیه هاورتیا گورخری است،  با این تفاوت که رگه‌های سفید آن بزرگتر است. به طوری که بیشتر گیاه سفید به نظر می‌رسد، تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر ، پاجوش و قلمه برگ است.

هاورتیا زیباترین کاکتوس آپارتمانی

روش نگهداری از هاورتیا

نور مناسب: این گیاهان به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارند و بهتر است پشت پنجره جنوبی قرار بگیرند. رشد گیاه در گرما و نور زیاد معمولاً متوقف می‌شود. آفتاب مستقیم هم باعث می‌شود برگ‌ها سفید یا زرد شوند. اگر خانه شما کم نور است، در فصول گرم حداقل برای مدت دو هفته گیاه را به خارج از ساختمان ببرید تا از نور کافی بهره‌مند شود، سپس آن را به جای خود بازگردانید.

آبیاری: این گیاهان مانند سایر ساکولنت‌ها به آبیاری متوسط نیاز دارند. در فصل رشد می‌توان آنها را هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری هم حتماً اجازه دهید خاک خشک شود.

دما: دمای مناسب برای اغلب هاورتیاها بین ۲۰ تا ۲۶ درجه است ولی آنها دمای تا ۴۰ درجه را نیز تحمل می‌کنند؛ این خانواده گیاهی به سرما حساس هستند. البته تا دمای ۵ درجه را می‌توانند تحمل کنند، ولی دمای زیر ۵ درجه را تحمل نمی‌کنند و خشک می‌شوند.

خاک مناسب: خاک مناسب برای اغلب ساکولنت‌ها از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب است که می‌تواند ترکیبی از دو قسمت ماسه، یک قسمت پیت ماس و اندکی ورمی کمپوست یا خاک باغچه باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید