جی پلاس

سندروم قهرمانی!

قهرمانی زودهنگام در لیگ برتر می تواند تبدیل به معضل بزرگی برای تیم ها شود و این موضوع ایرانی یا خارجی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم های قهرمان معمولا از ابتدای فصل تا قهرمانی در لیگ، بسیار مصمم و با اراده به میدان می روند تا با کمترین اشتباه جام قهرمانی را بالا سر ببرند. به طوری که قهرمان ها تا رسیدن به جام در بازی های متوالی کم نقص عمل می کنند اما با رسیدن به خط پایان که در برخی از کشورها با قهرمانی زود هنگام همراه است، سندرومی به نام قهرمانی فعال می شود.

نمونه این وضعیت در ایران درباره پرسپولیس یا سایر تیم های قهرمان فصول گذشته صدق می کند. پرسپولیس چه در دوران برانکو و چه در فصل جاری بعد از قهرمانی با این مشکل مواجه شده که این تیم به علت نبود انگیزه لازم، قادر به موفقیت در بازی های بی اهمیت نیست.

ناکامی پرسپولیس بعد از قهرمانی شروع می شود

تصور کنید اگر پرسپولیس بعد از بازی با نفت مسجد سلیمان توانسته بود رقبای قعرنشین خود را با شکست رو به رو کند چند امتیازی بود و چه رکوردی را ثبت می کرد.

شاگردان گل محمدی از زمان قهرمانی در لیگ در سه بازی به میدان رفتند و در مجموع 2 امتیاز به دست آوردند. این تیم اگر هر 9 امتیاز ممکن را از بازی با تیم های قعرنشین گل گهر، ذوب آهن و نساجی کسب می کرد، الان 71 امتیازی شده بود که یک رکورد بی نظیر در نوع خود به شمار می رود و حالا حالاها باقی مانده بود.

از طرفی نتایج ضعیف پرسپولیس که حاصل بی انگیزگی بازیکنان این تیم است، در سرنوشت تیم های قعرنشین تاثیر گذاشته که در شرایط معمول سرنوشتی جز شکست در برابر پرسپولیس نداشتند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بازی های بی اثر پرسپولیس در لیگ برتر که حاصل قهرمانی زود هنگام بوده است:

پرسپولیس بعد از قهرمانی در لیگ نوزدهم: 3 بازی – 2 امتیاز

پرسپولیس بعد از قهرمانی در لیگ هفدهم: 3 بازی – 4 امتیاز

پرسپولیس بعد از قهرمانی در لیگ شانزدهم: 3 بازی – 4 امتیاز

این موضوع فقط درباره پرسپولیس نیست و در فوتبال اروپا هم نمونه‌های این اتفاق وجود دارد که به بررسی آن می پردازیم.

رئال مادرید: شاگردان زیدان برای قهرمانی در لالیگا به 10 پیروزی پیاپی دست یافتند تا کار غیرممکن را ممکن کنند اما درست یک هفته بعد از قهرمانی و در بازی پایانی با تساوی مقابل تیم انتهای جدولی متوقف شدند.

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا

لیورپول: شاگردان یورگن کلوپ توانستند بعد از 30 سال به قهرمانی انگلیس دست یابند و با اقتدار و اختلاف امتیاز زیاد نسبت به تیم دوم جدول جام را بالای سر ببرند. با این حال وقتی قهرمانی این تیم به علت فاصله 24 امتیازی تقریبا مسجل شده بود، لیورپول هم در نتیجه‌گیری دچار مشکل شد و در برابر تیم های اورتون، برنلی، آرسنال، سیتی و واتفورد که همگی از هفته 30 به بعد بود، دچار مشکل شدند.

یوونتوس: بانوی پیر، دیگر قهرمان فوتبال اروپا و لیگ سری A بود که در آستانه قهرمانی و به علت بی انگیزگی دچار مشکل شده بود. آن ها در هفته های پایانی و با خیال راحت برابر رقبای خود به میدان رفتند و در دیدارهایی مانند رم، کالیاری، اودینزه شکست خوردند که همگی در 3 هفته پشت سرهم بود و هفته پایانی هم در برابر ساسولو تن به تساوی دادند.

به گزارش جی پلاس؛ به طوری کلی حفظ انگیزه بازیکنان بعد از قهرمانی کار بسیار دشواری است و به همین دلیل است که کار پرسپولیس در پوکر قهرمانی دشوارتر بوده است چرا که آن ها چهار سال برای رسیدن به جام جنگیدند که هر سال هم آن را تصاحب کردند و به همین علت ارزش چهارمین قهرمانی آن ها به مراتب بیش از نخستین قهرمانی است.

آخرین بازی پرسپولیس در فصل جاری هم در آزادی برابر سایپا است که تیم نارنجی پوش برای بقا در لیگ مملو از انگیزه است؛ موضوعی که در تیم مقابل وجود ندارد و شاید در این بازی هم شاگردان یحیی به سد محکم سایپا بخورند.

دیدگاه تان را بنویسید