این 6 فیلم کوتاه ایرانی را از دست ندهید

شش فیلمی که اکثرا ساخته کارگردانان جوانی است که توانسته‌اندجوایز بسیاری از اکران فیلم خود در کشورهای مختلف بگیرند تا آنجا که ترانه علی‌دوستی بازیگر یکی از این فیلم‌ها است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ شش فیلمی که اکثرا ساخته کارگردانان جوانی است که توانسته‌اندجوایز بسیاری از اکران فیلم خود در کشورهای مختلف بگیرند تا آنجا که ترانه علی‌دوستی بازیگر یکی از این فیلم‌ها است.

اکو

«اکو» دومین فیلم کوتاه مهین صدری، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در بخش سینمای داستانی سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته شد. به‌گزارش سینماسینما، در این فیلم کوتاه ترانه علیدوستی، امیر احمد قزوینی، آدرین شنتیائی و آرین شنتیائی به‌ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم «اکو» نخستین حضور ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران در یک فیلم کوتاه است، همچنین اولین حضور سینمایی او پس از بازی در سریال پرمخاطب «شهرزاد» به‌شمار می‌آید؛ فیلم کوتاهی که در خلاصه‌ی آن آمده است: «زن راه گریزی از خود پیدا نمی‌کند.»

آسمان آبی، زمین پاک

در خلاصه داستان این فیلم که فضای فانتزی دارد آمده: «من مسعودم. اینجا هم اتاق بازداشته. کارم دزدی‌یه، همیشه هم برای همین می‌گیرنم. ولی این بار یه اتهام دیگه بهم زدن.»

فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» اولین فیلم مهیار ماندگار است که تاکنون جایزه بهترین فیلم آسیا در بزرگترین جشنواره دانشجویی جهان؛ جشنواره فیلم‌های دانشجویی «بیجینگ» را دریافت کرده و برای بهترین تدوین در جشنواره «واتر اسپرایت» لندن که با حمایت دانشگاه کمریج برگزار می‌شود، نامزد بوده است.

همچنین فیلم بعدی این کارگردان با نام «اسب سفید بالدار» تقدیر ویژه هیات داوران هفتادمین دوره جشنواره برلین را دریافت کرده است.

جونده

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «جَوَنده» آمده است: «امشب تعداد شکارچیا رو بیشتر میکنن ... حدسشون اینه که گُرازه ... آخه من نمیفهمم تو دل تهرون گُراز چیکار میکنه!!!؟» مسعود امینی‌تیرانی جایزه بهترین فیلمبرداری در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را برای این فیلم دریافت کرده است.

«جَوَنده» همچنین نامزد دریافت چهار عنوان، بهترین فیلم داستانی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم «هنروتجربه» و بهترین تدوین منتخب سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بوده است.

گاو آمریکایی

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «پسربچه‌ای به اسم صاحب، مالک تنها گاومیش نر از نژاد آمریکایی در روستاست.» در این فیلم،علی اکبر شرهان‌زاده ایفای نقش کرده است.

این فیلم کوتاه چندی پیش جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی داکا (Dhuka) کشور بنگلادش به این فیلم کوتاه که اولین فیلم داستانی آسمان طوسی است، تعلق گرفت.

فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» تا کنون منتخب ۶۵ امین دوره ی جشنواره اوبرهاوزن آلمان در بخش کودک و نوجوان، منتخب جشن خانه سینما، منتخب فیلم کوتاه تهران، برنده نشان  ایسفا از جشنواره وارش، برنده تندیس بهترین کارگردانی از جشنواره وارش، نامزد بهترین فیلم بخش بین الملل در دوازدهمین جشنواره کودک و نوجوان شارجه، منتخب جشنواره ساتیبارای صربستان، منتخب سیزدهمین دوره‌ی جشنواره Filmon بروکسل بلژیک، منتخب بخش آموزش جشنوارهbuff سوئد، منتخب جشنواره صوفیه منار بلغارستان و بسیاری از جشنواره‌های دیگر فیلم کوتاه داخلی بوده است.

هدیه

در خلاصه فیلم کوتاه «هدیه» آمده است: «شادی تلاش می‌کند تا راز دوستش را آشکار نکند.» در این فیلم، یسنا سیرتی، زینب شعبانی، مهدی مهربان، لیلا مهربان و محدثه پوربهرامی ایفای نقش کرده‌اند.

 این فیلم اولین تجربه کارگردانی سحر ستوده است که در جشنواره‌هایی از جمله جشنواره روتردام، جشنواره فیلم‌های آسیایی امریکایی، جشنواره کودک و نوجوان لهستان، جشنواره فیلم کوتاه ازمیر به نمایش درآمده و تا کنون موفق به دریافت جوایزی از جمله بهترین فیلم از جشنواره فیلم مستقل قبرس، جایزه سوم بهترین فیلم ازجشنواره Amity  ترکیه، بهترین فیلم کوتاه از جشنواره Dimond Film Awards  ایتالیا و... و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگر در جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس شده است.

عزیز

فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی سید مهدی موسوی ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: در مراسم چهلم مرگ پدر حضور زن غریبه‌ای، دردسرهایی را برای اعضای خانواده به همراه می‌آورد.»

این فیلم که به تهیه کنندگی سید مهدی موسوی و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کاشان تهیه شده‌است، به شانزدهمین جشنواره جشن تصویر سال تهران راه یافته است

دیدگاه تان را بنویسید