تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت خسرو سینایی

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت استاد «خسرو سینایی» را تسلیت گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، در پیام علیرضا تابش آمده است:

انالله و اناالیه راجعون

جامعه‌‌ی سینمایی ایران، امروز یکی دیگر از چهره‌‌های ارزشمند و به یادماندنی خود را از دست داد و سینما و مردم هنردوستِ ایران زمین، به سوگِ یکی از نجیب ترین، شریف ترین و متین ترین شخصیتهایِ وزینِ هنرهایِ نمایشی نشسته اند.

داغ فقدان استاد «خسرو سینایی» امروز در حالی بر دل اهالی هنر نشست که او، هنوز تجربیات فراوانی برای به اشتراک گذاشتن با نسل آینده داشت. روحِ نازنینش، راهِ آسمان را غریبانه پیمود ولی خوشا بر احوالش که عمری را کریمانه زیست و هرآنچه به ودیعه نهاد، مهربانی و مهرورزی و مهرآسایی بود.

سینایی در بخش عمده‌‌ای از تاریخِ روشنفکری و فرهنگ مدرن ایران، حضور داشت و قطعه ای از میراثِ فرهنگ و هنر این سرزمین محسوب می‌شد که افسوس و حسرتِ از دست دادنش، به این زودی آرام نخواهد شد.

سینایی در هنر ایران، همواره روی مرزِ باریکِ میانِ دوگانه‌‌ی کهنه‌‌ی «هنر بازاری» و «هنر فاخر» ایستاده بود، او نه به خاطرِ بازار هیچگاه حاضر شد استانداردهای هنری آثارش را نادیده بگیرد و نه هیچگاه چنان غرق سنت‌ها و آدابِ نخبگانی شد،‌که مردمش را فراموش کند. این ویژگی، به ویژه در میان هم‌‌نسلان سینایی ویژگی ممتاز و متفاوتی محسوب می‌شود و ما انگشت‌‌شمار هنرمندانی داریم که بتوانند آنچه او به سینمای ایران افزود، ارائه دهند. سینایی راهی را در سینمای ایران گشود که به راحتی قابل پیگیری نیست.

امیدوارم راه و مشی هنری امثال خسرو سینایی، که عزیز سینمای ایران بود، پس از او نیز ادامه پیدا کند و پررنگ تر از پیش در منظومه سینمای ایران خودنمایی کند.

از صمیم دل، هجرتش را به خانواده معزّز ایشان و سینماگران فرهیخته، تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، برای روحِ سترگش، آرامش ابدی آرزومندم.

علیرضا تابش

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

 

علیرضا تابش خسرو سینایی

 

هزاران افسوس برای سینمایی که از تحقق آرزوی استاد محروم ماند

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی اختصاصی نوشت:

استاد خسرو سینایی امروز دارفانی را وداع گفت و سینمای ایران شخصیتی ارزشمند و به یاد ماندنی را از دست داد. یکی از آرزوهای سینایی که متاسفانه تحقق پیدا نکرد، ساخت فیلم سینمایی قطار زمستانی بود .

سال ۹۳ که به بنیاد سینمایی فارابی آمدم، مکاتبات داخلی و خارجی درباره ساخت این پروژه مشترک بین ایران و لهستان را مطالعه کردم و بعد از آن در چندین جلسه حضوری و گفتگوهای تلفنی با استاد سینایی برای اجرایی شدن پروژه همفکری کردیم.

خسرو سینایی دو سال پیش ، در بازگشت از سفر لهستان به دیدنم آمد با آن دقت و کرامت و لطف همیشگی، و خبر از استقبال لهستانی ها برای مشارکت در تولید مشترک این فیلم داد، موضوعی که ما در بنیاد سینمایی فارابی از آن بطور جدی استقبال کردیم و چند وقت بعد از تهیه کننده لهستانی دعوت کردیم تا به ایران سفر کند، تهیه کننده ایرانی هم انتخاب شد و در کنار تهیه کننده لهستانی به دیدن لوکیشن های فیلم در تهران و اصفهان و بندر انزلی رفتند.

این عکس به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از جلسه ای سه ساعته ثبت شده است که در خصوص بررسی ابعاد فنی و حقوقی تولید مشترک فیلم سینمایی قطار زمستانی با حضور استاد سینایی و تهیه کننده لهستانی «آرتور پتروفسکی» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

فیلمی که قرار بود با سهم شراکت ۵۱ درصدی ایران و ۴۹ درصدی لهستان تولید شود اما متاسفانه به رغم پیگیری های استاد سینایی، تهیه کننده ایرانی و بنیاد فارابی اراده ای جدی از سوی تهیه کننده لهستانی برای مشارکت در تولید ندیدیم.

هزاران هزار افسوس که سینمای ما از ثبت آرزوی استاد محروم ماند.

دیدگاه تان را بنویسید