راز خوشمزه شدن کمپوت گلابی

گلابی یکی از بی نظیرترین و خوشمزه ترین کمپوت های خانگی است، در این مطلب با طرز تهیه این کمپوت و فوت‌وفن خوشمزه شدن آن آشنا می‌شوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اکثر پزشکان به همه افراد توصیه می‌کنند همیشه میوه را جزو خوراکی‌های هر روزه خود قرار دهند و این اصل اصلا مغایرت با آن ندارد که از خوردن کمپوت میوه مانند کمپوت گلابی خانگی، کمپوت سیب یا… خودداری کنید. کمپوت‌ها نیز خواص فراوانی برای بدن انسان دارند که شامل موارد زیر است:

  • سرشار از ویتامین
  • سرشار از مواد معدنی
  • دارای طعم و رنگ متفاوت و خواستنی
  • دارای مواد مغذی، فیبر و پروتئین
  • دارای کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و روی
  • مناسب برای خانم‌های باردار و زنان
  • شاداب‌کننده پوست
  • مناسب افراد دیابتی
  • کنترل قند خون
  • قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی بدن و مقوی برای حافظه

آماده کردن کمپوت گلابی از نظر هزینه نیز بسیار به‌صرفه‌تر برای خانواده‌هاست. زیرا شما هم می‌توانید از مقدار میوه‌ای که خریده‌اید به صورت عادی میل کنید و هم از قسمت‌های پخته یا اضافی آن برای تهیه کمپوت خانگی گلابی استفاده کنید.

گلابی به دلیل نرمی که دارد به‌آسانی قابل پخت است و به سرعت می‌پزد. طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی این کمپوت خوشمزه و دلپذیر بسیار آسان است.

 

کمپوت

  • مواد لازم برای تهیه کمپوت گلابی خانگی (برای یک ظرف یک کیلویی)

۵/۲ تا ۳ کیلوگرم گلابی
آب لیموترش به میزان ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲۰ پیمانه ( در صورتی که نیاز می‌بینید مقدار شیرین بودن آن با شکر برای شما مضر است می‌توانید از عسل به یا شکر به مقدار کمتری استفاده کنید.)
۵۰ پیمانه آب

 

کمپوت گلابی

  • طرز تهیه کمپوت گلابی

► مرحله اول

ظروفی را که برای ریختن کمپوت گلابی در نظر گرفته‌اید کاملا شست‌وشو دهید و حتما خشک کنید تا عاری از هرگونه میکروب باشد. بهتر است هم خود شیشه‌ها و درِ ظروف شیشه‌ای برای کمپوت گلابی خانگی را می‌توانید مدتی در آب بجوشانید و بعد از جوشیدن آب با حرارت کم، مدتی اجازه دهید ظرف و درِ آن داخل آب جوشیده شده قرار گیرد. سپس آنها را خارج کرده و خوب خشک کنید تا کاملا استرلیزه و تمیز باشد.

► مرحله دوم

گلابی‌هایی که برای کمپوت خوشمزه گلابی از نوع خانگی در نظر گرفته‌اید سعی کنید پخته و له شده باشد تا به مراحل پخت شما و مزه‌دار شدن کمپوت گلابی خانگی کمک بیشتری کند. گلابی‌هایی را کاملا شسته و تمیز کرده‌اید پوست بگیرید و به اندازه‌های دلخواه به حالت ورقه‌ای برش بزنید.

هسته‌ها و ناحیه هسته را برای کمپوت استفاده نکنید فقط گوشت اصلی گلابی برای کمپوت گلابی خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

حال این گلابی‌های خرد شده را در آب لیمویی که جزو مواد اولیه بود ریخته و کاملا با آب لیمو آغشته کنید. حتما برای شما سوال پیش آمده که چرا این عمل را انجام می‌دهید. باید گفت این کار به خاطر این است که گلابی‌های پوست کنده شده و برش داده شده تیره و سیاه نشود.

► مرحله سوم

قسمت مهم تهیه کمپوت گلابی خانگی تهیه کردن شربت آن است. یک ظرف یا قابلمه را روی حرارت گذاشته و در آن مقدار آب و شکری که در معرفی مواد اولیه ذکر شد، اضافه کنید و روی حرارت بسیار کم شروع به هم زدن به طور یکنواخت و پیوسته کنید تا به‌خوبی شکر در آب حل و یکدست شود.

► مرحله چهارم

بعد از این‌که شربت به خوبی جوش آمد تقریبا بعد از ۳ الی ۴ دقیقه که به حالت نیمه جوش رسید آن را بر روی گلابی‌های تکه‌تکه شده که داخل آب لیمو قرار داشت بریزید.

حال کل این مواد یعنی شربت، گلابی و آب لیمو را که حتما خوب آن را هم زده‌اید روی حرارت قرار دهید تا کم کم به حال خود به نقطه جوش برسد. نیاز به گذاشتن درِ قابلمه نخواهد بود.

► مرحله پنجم

بعد از این‌که به نقطه جوش رسید حرارت شعله را کم کنید تا مواد به حالت نیمه جوش رسد. حالا می‌توانید درِ قابلمه را بگذارید و مدت زمان ۵ دقیقه را برای این حالت نیم جوش بودن اختصاص دهید. این کار باعث نرم شدن کمپوت گلابی خانگی خوشمزه شما می‌شود.

► مرحله ششم

مرحله آخر تهیه کمپوت گلابی خانگی کمپوت کردن آن است. برای این کار باید ابتدا در یک قابلمه کمی بیش از نیمه قابلمه آب بریزید و بگذارید روی حرارت بجوشد. از آن طرف گلابی که آماده کرده‌اید را داخل شیشه‌های تمیز تهیه شده تا مقدار دو سوم ظرف بریزید.

شربت مربوط به گلابی را نیز درون شیشه ریخته و شیشه را پر کنید تا گلابی کاملا داخل شربت باشد یا شربت، کمپوت گلابی خانگی را بپوشاند.

اطراف شیشه را به کمک دستمال تمیز کنید و درِ شیشه‌ای را که استرلیزه کرده‌اید، روی شیشه قرار دهید و محکم ببندید. از محکم بودن درِ شیشه اطمینان کامل پیدا کنید تا زحمات شما هدر نرود.

شیشه محتوی گلابی را داخل آن قابلمه آب که روی حرارت بوده، قرار دهید و اجازه دهید آب بجوشد. حدود ۲۰ دقیقه زمان برای این کار نیاز است.

کمپوت گلابی خوشمزه شما آماده شده است و می‌توانید بعد از این‌که از داخل قابلمه آب در آوردید و خنک شد به یخچال انتقال دهید و در جمع خانوادگی و دوستانه خود نوش جان کنید و از خاصیت‌های بی‌نظیر گلابی و در واقع کمپوت گلابی خانگی لذت ببرید.

کمپوت گلابی

  • راز خوشمزه شدن کمپوت گلابی خانگی

► مراحل پخت کمپوت گلابی خانگی نشان از راز خوشمزه شدن کمپوت گلابی خانگی است. می‌توان به جرأت گفت که کمپوت گلابی خانگی از خود میوه گلابی خوشمزه‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است.

► کمپوت گلابی خانگی مزه خاص گلابی و ترکیب آن با آب لیمو و شربت ذوق همه کودکان را نیز بالا می‌برد و می‌تواند برای بچه‌هایی که در خوردن مواد مفید یا خوردن میوه لجبازی می‌کنند با تزئین زیبای کمپوت گلابی خانگی بسیار مفید و خواستنی باشد.

► راز خوشمزه شدن کمپوت گلابی خانگی، پخت در خانه بودن آن و لذت پخت است که با علاقه و عشق آشپزی آماده شده است. وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی و مقوی گلابی نیز بر راز خوشمزه شدن کمپوت گلابی افزوده است.

دیدگاه تان را بنویسید