مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و مقاومت دارویی بدن

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مقاومت دارویی به علت مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و تجویز آن از سوی پزشکان به رقم بسیار بدی رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه مادر، کودک و تندرستی با اشاره به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها اظهار کرد: مقاومت دارویی به علت مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و تجویز آن از سوی پزشکان و متخصصان در بیمارستان‌ها به رقم بسیار بدی رسیده است.

او افزود: برخی میکروب‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هایی که تجویز می‌شود، مقاوم هستند. مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک فقط در ایران وجود ندارد، این مشکل در بسیاری از کشور‌های دنیا وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت کمیته‌ای تشکیل داد و از همه وزرای بهداشت کشور‌های مختلف درخواست کرد که برای پیشگیری از مقاومت دارویی اقدام کنند.

او با اشاره به نقش مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل بیماری‌ها تصریح کرد: از آنجایی که مصرف ناصحیح آنتی بیوتیک رواج پیدا کرده، وزرای بهداشت به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را به شکل جدی کنترل کنند، چرا که مصرف غلط آنتی‌بیوتیک‌ها حتی می‌تواند بر سلامت نسل آینده نیز اثرگذار باشد.

محرز افزود: باید جلوی خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو را بگیریم، داروخانه‌ها نیز طبق درخواست مشتری اقدام به ارائه دارو می‌کنند.

این عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی یکی از علل مهم افزایش مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها را توزیع بدون نسخه این دارو در داروخانه‌ها دانست و گفت: به راحتی در داروخانه‌ها این دارو‌ها بدون نسخه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هیچ نظارتی نسبت به این تخلف وجود ندارد.

او تاکید کرد: آموزش درباره مصرف درست آنتی بیوتیک باید از مدارس و دانش آموزان شروع شود و باید مصرف درست دارو را به دانش آموزان آموزش داد.

محرز  یادآوری کرد: وجود آنتی بیوتیک در بسیاری از غذا‌ها که مصرف بی رویه دارند و به طور غیر مستقیم موجب مقاومت دارویی می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید