روش ضدعفونی کردن ماسک ها در ماکروویو

ماسک‌های N95 بهترین محافظ در برابر کرونا هستند که باید یک بار مصرف باشند اما با توجه به کمبودها نیاز است روش هایی برای ضدعفونی کردن آن ها به کار برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ماسک‌های N95 یکی از بهترین محافظ‌ها در برابر ویروس کرونا هستند و استفاده از آنها به خصوص برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ضروری است. گرچه این نوع ماسک‌ها باید یک بار مصرف باشند، اما نیازهای فزاینده در دوران شیوع کرونا به کمبود آنها انجامیده است. بنابراین بیمارستان‌ها به روش‌هایی از جمله استفاده از بخار پراکسید هیدروژن، پرتوهای ماورای بنفش و حرارت دادن در انکوباتور برای استریل کردن آنها روی آورده‌اند.

یک بررس اخیر بوسیله انجمن میکروب‌شناسی آمریکا یک وسیله جدید برای گندزدایی معرفی می‌کند که بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر است: مایکروویو.

پژوهشگران در دانشگاه هاروارد برای پیدا کردن راهی آسان برای ضدعفونی کردن این ماسک‌ها در محیط‌های گوناگون درمانی استفاده از مایکروویو را به این هدف امتحان کردند.

آنها برای این کار از مواد در دسترس خانگی استفاده کردند، که شامل آب، یک ظرف شیشه‌ای، توری و یک نوار کشی و یک مایکروویو ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰ واتی بود.

آنها ظرف را با ۶۰ میلی‌لیتر آب پر کردند، توری را روی سر ظرف کشیدند و با باند کشی محکم کردند. بعد ماسک‌های N95 روی توری گذاشتند و آنها را برای ۳ دقیقه در معرض امواج مایکروویو قرار دادند. به گفته آنها این کار باعث کشته شدن همه ویروس‌ها از جمله ویروس‌های کرونا شده است.

این پژوهشگران دریافتند که این شیوه استریل کردن را می‌توان برای یک ماسک منفرد N95 برای ۲۰ بار تکرار کرد بدون اینکه ماسک آسیبی ببیند. با وجود آنکه نوع ماسک مورد استفاده آنها دارای یک قطعه فلزی روبینی بود، مشکلی از لحاظ داغ شدن یا جرقه زدن آن در ۲۰ دور آزمایش پیش نیامد.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه این آزمایش برای استفاده مجدد از این ماسک‌ها در محیط‌های درمانی انجام شده بود، اما امتحان کردن آن در خانه هم ضرری ندارد.

تنها ماسکی می‌تواند مانع استنشاق قطرک‌های ریز میکروسکوپی هواپخش حاوی ویروس کرونا شود، ماسک N95 است.

دیدگاه تان را بنویسید