امکان پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن به یک میلیون نفر

اصلانی گفت: امکان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به یک میلیون نفر مستاجر دارای اولویت وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرزانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه خبری با بیان اینکه در بخش مسکن اجاره‌ای به کلیه اشخاص حقوقی و حقوقی این اختیار داده شده است که از وزارت راه و شهرسازی زمین‌های رایگان ۹۹ ساله برای تولید مسکن اجاره‌ای دریافت کنند گفت: طبق آئین‌نامه اجاره به همه اشخاص این اختیار برای دریافت زمین به صورت رایگان داده شده و این اقدام برای اولین بار در کشور انجام شده است.

او افزود: تمامی ابعاد اقتصاد سیاسی و فرهنگی در بازار مسکن موثر است، ولی رویکرد وزارت راه و شهرسازی آن است که بتواند آثار منفی را در حوزه مسکن کاهش دهد.

اصلانی تاکید کرد: با انجمن انبوه‌سازان تفاهم‌نامه‌ای در این بخش منعقد شده و هر انبوه سازی که تمایل دارد می‌تواند از وزارت راه و شهرسازی با دریافت زمین رایگان اقدام به تولید مسکن کند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اظهار کرد: هم اکنون در شهر کرج ۲۰ هزار واحد مسکونی از طرف بخش خصوصی به وزارت راه و شهرسازی داده شده تا در طرح اقدام ملی مسکن عرضه شود و البته اراضی هم در تهران و کرج پیشنهاد شده تا در قالب طرح اقدام ملی مسکن و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود. این اعتماد نشان دهنده آن است که وزارت راه و شهرسازی تمایل بسیار زیادی برای همکاری با بخش خصوصی دارد.

او یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی حرف و یا وعده‌هایی که برای تولید و یا عرضه مسکن داده در همان تاریخ موعود کار را شروع کرده و نتیجه آن را به مردم اعلام کرده است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان داده است که تمامی مصوبات دولت و وزارت راه و شهرسازی در بحث کرونا به ویژه برای بازار مسکن باعث شده که میزان جابجایی‌هاکاهش یابد ادامه داد: طبق آمار‌هایی که از اتحادیه‌ها دریافت کرده ایم شاهد کاهش نقل و انتقالات توسط شرکت‌های بارگیری شده ایم و از سوی دیگر اعتراض‌ها توسط مستاجران و مالکان برای مصوبات ستاد ملی کرونا بسیار کم بوده و این آمار‌ها نشان می‌دهد که خوشبختانه این مصوبات باعث رضایت هر دو طرف شده است.

او تاکید کرد: افزایش نرخ اجاره مصوبه محکمی توسط شورای عالی امنیت ملی کشور دارد و باید از طرف موجران و مستاجران به صورت کامل رعایت شود.

اصلانی به مسکن اجاره‌ای هم اشاره کرد و گفت: در راستای اصلاح قانون ساماندهی مسکن سعی کرده‌ایم که سازندگان را برای ساخت مسکن استیجاری و تولید مسکن تشویق کنیم. در این زمینه شیوه نامه‌هایی هم طراحی شده است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن اضافه کرد: تسهیل در سرمایه گذاری از ابعاد مختلف باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در حوزه مسکن به کار بگیرند و این باعث افزایش تولید مسکن در کشور می‌شود.

اصلانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن تنها مربوط به تولید است ادامه داد: این برنامه‌ها کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است . برنامه‌هایی از جمله ارائه مصوبه برای افزایش اجاره بها، پرداخت کمک ودیعه مسکن و تمدید اجاره‌ها نامه‌ها  هم بوده که در شرایط کرونایی کشور و توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته شده است.

او اظهار کرد: برنامه اصلی و اولویت دار ما در حوزه شهرسازی تولید مسکن و تشویق سرمایه‌گذاران برای تولید مسکن بوده است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمرکز وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی نهاد‌های اجاره داری حرفه‌ای است افرود: افرادی که تمایل دارند در بخش مسکن اقدام به ساخت و ساز کنند می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

اصلانی به پرداخت وام ودیعه مسکن برای بازار اجاره اشاره کرد و گفت: این وام یک ساله است و به سرپرست خانوار‌ها پرداخت می‌شود و مستاجران تنها سود این تسهیلات پرداخت می‌کنند .

او ادامه داد: این تسهیلات ۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران و اقساط آن ۵۴۰ هزار تومان، ۳۰ میلیون تومان برای کلان‌شهر‌ها و اقساط آن ۳۲۰ هزار تومان، ۱۵ میلیون تومان برای شهر‌های کوچک و اقساط آن ۱۶۰ هزار تومان است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اظهار کرد: کارگران، کارمندان، کسانی که تازه ازدواج کرده اند و خانواده‌های بیش از ۵ نفر دارای اولویت برای دریافت این تسهیلات است و همچنین افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم جزو گروه دوم برای دریافت این تسهیلات هستند.

او با اشاره به اینکه متقاضیان از امروز اقدام به ارسال پیامک به سرشمار ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ می‌کنند گفت: ظرف یک هفته آینده پیامکی برای ارسال مدارک در سامانه دریافت می‌کنند و بعد از آنکه اطلاعات پالایش شد خانواده‌ها می‌توانند تا دو هفته آینده اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

اصلانی گفت: به هیچ عنوان امکان اصلاح شماره سیمکارت نیست بنابراین سرپرست خانوار‌ها حتماً از سیم کارت خود اقدام به ارسال پیامک کنند.

او ادامه داد: تا ساعت شش ۱۸ امروز ۱۵۰ هزار نفر پیامک تسهیلات ارسال کرده اند.

اصلانی با اشاره به اینکه به ازای هر یک نفر ایرانی چهار سیم کارت ثبت شده است گفت: امکان تمدید مهلت ثبت‌نام وجود ندارد و به دلیل آنکه سعی داریم این تسهیلات را هرچه سریعتر پرداخت کنیم در صورتی که سیم کارت به اسم سرپرست خانوار نباشد یکی از اعضای خانواده اطلاعات را ارسال کند.

او توضیح داد: ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستاجر در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها نیازمند حمایت هستند و این تسهیلات برای یک میلیون نفر در نظر گرفته شده است، اما در صورت وجود منابع، امکان پرداخت تسهیلات به افراد بیشتر وجود دارد.

اصلانی بیان کرد: افرادی که از ۴ مرداد به بعد اقدام به عقد قرارداد برای اجاره کنند می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند و مستاجران باید حتماً کد رهگیری داشته باشند و اولویت دریافت این تسهیلات کسانی است که از تاریخ ۴ مرداد اقدام به تمدید قرارداد می‌کنند.

او توضیح داد: این تسهیلات و حمایت، متناسب با روز‌های کرونایی است، اما برنامه اصلی وزارت راه وشهرسازی سیاستگذاری برای تولید مسکن است و بنابراین این برنامه‌ها ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید