صرف نیمی از درآمد برای اجاره خانه!

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقشار متوسط در اردبیل نیمی از دستمزد ماهانه خود را هزینه اجاره بهای مسکن می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، مهدی احمدی اظهار کرد: بازار مسکن با بی ثباتی قیمت مواجه است زیرا برخی صاحبان املاک به دلیل اینکه خانه های زیادی که در دست دارند، می توانند موجب ایجاد التهاب در بازار مسکن شوند.

وی با بیان اینکه اجرای مالیات بر مسکن های خالی می تواند به صاحبان املاک فشار وارد کنند، تصریح کرد: با تحمیل این فشارهای مالیاتی، صاحبان املاک اقدام به فروش یا اجاره مسکن می کنند که در این صورت با افزایش عرضه و ایجاد بازار رقابتی در بین صاحبان املاک، قیمت کاهش پیدا می کند.

احمدی با بیان اینکه باید دولت و مجلس اهتمام ویژه ای بر اجرای مالیات برای خانه های خالی داشته باشند، اضافه کرد: چندین بار این مساله مطرح شده است اما به مرحله اجرا نرسیده بنابراین باید تصمیم سازی و تصمیم گیری علمی و عملی در این زمینه اتخاذ گردد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن سبب شده است که اقشار متوسط جامعه هزینه بیشتری برای اجاره بهای مسکن پرداخت کنند و همین مساله سبب کاهش مطلوبیت زندگی این قشر شده و به مرور زمان طبقه متوسط را به طبقه ضعیف تبدیل می کند.

احمدی با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد به اندازه تورم سالجاری افزایش نیافته است، تصریح کرد: افرادی که طبق قانون کار دستمزد دریافت می کنند یا درآمدی در این حدود دارند در شهر اردبیل گاهی نصف دستمزد خود را برای اجاره بهای مسکن هزینه می کنند بنابراین این افراد به دنبال مسکنی با اجاره بهای پایین می روند و آن هم در محلات کم برخوردار یا حاشیه ای وجود دارد و با شرایط فعلی قیمت مسکن، به مرور زمان حاشیه نشینی در اردبیل بیشتر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که باید برای رفع التهابات بازار مسکن برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای مستاجران مورد نیاز است و باید در سطح سیاست گذاری های کلان کشور به این امر مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید