بی اشتهایی کودکان علامت کروناست؟

کودکان مبتلا به کرونا ممکن است بدون علامت باشند یا علائم تب، سرفه و خستگی داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کووید - ۱۹ طیف وسیعی از گروه‌های سنی از کودک تا بزرگسال را مبتلا می‌کند. سوالی که به دنبال پاسخ آن هستیم این است که آیا بی‌اشت‌هایی و حالت تهوع در کودکان می‌تواند از علایم ابتلا به کووید - ۱۹ باشد؟ موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در راهنمای پاسخ به پرسش گزارشی با عنوان آیا بی اشتهایی و حالت تهوع در کودکان می‌تواند از علایم ابتلا به کووید - ۱۹ باشد را منتشر کرد.


در این گزارش آمده است: شواهد موجود نشان می‌دهد که کودکان آلوده به ویروس کرونای جدید ممکن است بدون علامت باشند یا علایم تب، سرفه خشک و خستگی را نشان دهند.

تعداد معدودی از آن‌ها نیز علایم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی از جمله گرفتگی و آبریزش بینی را نشان می‌دهند. برخی از کودکان مبتلا هم علایم گوارشی از جمله ناراحتی در شکم، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال داشته اند. در مطالعه‌ای که روی ۲۵ کودک مبتلا به کووید - ۱۹ انجام شد علایم شایع در شروع بیماری، شامل تب (۵۲ درصد) و سرفه خشک (۴۴ درصد) بود؛ اما علایم گوارشی مانند اسهال (۱۲درصد) و تهوع (۸ درصد) نیز گزارش شد.

در پژوهشی که به بررسی ۱۰ کودک مبتلا به کووید - ۱۹ پرداخته است بیشتر کودکان (۸۰ درصد)، سابقه‌ای از تماس با افراد مبتلا به کووید - ۱۹ یا سابقه سفر به مناطق پرخطر را داشتند و شایع‌ترین علایم ابتلا در این کودکان، تب (۸۰ درصد)، سرفه (۶۰ درصد)، گلودرد (۴۰ درصد)، گرفتگی بینی (۳۰ درصد) و عطسه و آبریزش بینی (۲۰ درصد) بود.

در مطالعه‌ای دیگر نیز بیان شد که معمولا کودکان مبتلا بدون علامت هستند و در صورت علامت دار بودن، بیشترین علامت، تب و سرفه است. با توجه به شواهد موجود، کودکان مبتلا به کووید - ۱۹ معمولا بدون علامت هستند و در صورت علامت دار شدن، علایم مختلفی از جمله تب و سرفه را از خود نشان می‌دهند.

در برخی موارد، علاوه بر مشکلات تنفسی، علایم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال را هم نشان می‌دهند.

در نتیجه با وجود این که تهوع در کودکان بیمار شایع نیست، در برخی مطالعات، جزو علایم همراه گزارش شده است؛ بنابراین در دوران همه گیری کووید - ۱۹ باید مراقب علایم موجود در کودکان بود و در صورت علامت دار شدن با پزشک یا مراقبین سلامت مشورت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید