گوگل به افتخار بانوی اخترفیزیکدان لوگوی خود را تغییر داد

امروز گوگل لوگوی خود را به افتخار دیلهان اریورت بانوی اخترفیزکدان و دانشمند ناسا تغییر داد.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، پروفسور دکتر "دیلان اریورت"(Dilhan Eryurt) زاده ۲۹ نوامبر ۱۹۲۶ در شهر ازمیر یک اخترفیزیکدان ترکیه بود.

اریورت که اولین دانشمند ترکیه‌ای در دانشگاه فنی خاورمیانه بود، از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۳ در ناسا مشغول به کار شد و دپارتمان اخترفیزیک را در دانشگاه فنی خاورمیانه تأسیس کرد و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ رئیس دانشکده علوم و ادبیات METU شد.

او دانشمندی بود که در تحقیقات و تکامل نجوم مشارکت داشت.

این اخترفیزیکدان ترکیه‌ای برای تحقیقات خود همراه با ناسا روی خورشید و ستارگان و کمک به پروازهای فضایی شناخته می‌شود.

پروفسور دکتر "دیلهان اریورت" متولد ۲۹ نوامبر ۱۹۲۶ در شهر ازمیر واقع در غرب ترکیه است، اما مدت زیادی در شهر زادگاه خود نماند و ابتدا به استانبول و سپس به پایتخت ترکیه یعنی آنکارا نقل مکان کرد.

در دوره دبیرستان بود که عاشق ریاضیات شد و سرانجام به تحصیل در رشته نجوم در دانشگاه پرداخت.

"اریورت" پس از اتمام تحصیلات خود و پیش از آنکه در سال ۱۹۵۳ دکترای خود را از دانشگاه میشیگان دریافت کند، به افتتاح دپارتمان نجوم در دانشگاه آنکارا کمک کرد.

وی سپس یک بورسیه تحصیلی دو ساله را در کانادا گذراند و بعد به ایالات متحده رفت و به دانشگاه ایندیانا رفت. "اریورت" در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند مشغول به کار شد.

در آن زمان "اریورت" تنها ستاره شناس زنی بود که در این موسسه کار می‌کرد و به بررسی و شناخت ستاره منظومه شمسی یعنی خورشید به پیشرفت‌های بزرگی رسید.

وی دریافت که میزان درخشش خورشید در طول عمر ۴.۵ میلیارد ساله خود کاهش یافته است، به این معنی که در گذشته داغ‌تر و روشن‌تر بوده است.

این یافته در آن زمان بر پروازهای فضایی تأثیر گذار بود. "اریورت" به پاس تلاش‌های خود در این امر موفق به دریافت جایزه "دستاورد آپولو"(Apollo Achievement) برای کار و کمک به الگوبرداری از تأثیر خورشید بر محیط ماه در مأموریت فرود بر ماه "آپولو ۱۱" شد.

وی سپس برای کار به دانشگاه کالیفرنیا اعزام شد؛ جایی که به دنبال شکل‌گیری و پیشرفت ستارگان "رشته اصلی" بود.

در ستاره‌شناسی به یک منحنی‌ در نمودار هرتسپرونگ راسل که بیشتر ستارگان در آن قرار دارند "رشته اصلی" می‌گویند. رشته اصلی طبقه‌ای از ستارگان را شامل می‌شود که بین درخشندگی، اندازه و دمای آنها رابطه پایداری وجود دارد و یک ستاره در میانسالی به این حالت می‌رسد. سن کنونی خورشید ما سن میانسالی است. به ستارگانی که در این نمودار بر روی این رشته و منحنی قرار گرفته‌اند ستارگان رشته اصلی یا ستارگان کوتوله گفته می‌شود.

پروفسور "اریورت" در سال ۱۹۶۸ برای راه اندازی اولین کنگره ملی نجوم ترکیه به این کشور بازگشت و سال بعد دوباره به ناسا بازگشت.

"دیلهان اریورت" در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲ به دلیل سکته قلبی در آنکارا درگذشت.

پروفسور "اریورت" در اخترفیزیک و نجوم کارهای درخشان و بسیار برجسته‌ای انجام داد و جوایز زیادی نیز کسب کرد.

دیدگاه تان را بنویسید