کدام بیماران گرمازده باید به بیمارستان بروند؟

خوزستان یک متخصص طب اورژانس گفت: دمای بدن کسانی که دچار گرمازدگی شدید می شوند، از ۴۰ درجه بیشتر می شود و عملا تمام سیستم بدن درگیر و دچار نارسایی کلیه و کبد، افت فشار و اختلال انعقادی می شوند و سطح هوشیاری مختل می شود بنابراین اگر فردی دچار گرمازدگی شد و سطح هوشیاری اش را از دست داد، باید جدی گرفته شود و بیمار در سریعترین زمان به بیمارستان منتقل شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ دکتر آرش فروزان اظهار کرد: در خوزستان که استانی گرمسیری است، گرمازدگی یکی از مشکلات ما در تابستان است؛ گرمازدگی طیفی از علائم دارد و می تواند از بیقراری و تشنگی آغاز شود و در نهایت به تورم، ضایعات پوستی، کاهش سطح هوشیاری و تشنج و حتی مرگ منجر شود بنابراین گرمازدگی باید جدی گرفته شود.

وی افزود: زمانی که شخصی در معرض گرما قرار می گیرد و نمی تواند آب و نمک از دست رفته را جبران کند، دچار مشکل می شود. بعضا زمانی که فردی به خرید می رود، فرزندش را در خودرو می گذارد و شیشه ها را بالا می کشد که در این حالت، دمای بسیار بالایی ایجاد می شود و می تواند برای یک کودک بسیار خطرناک باشد. ورزش کردن در هوای گرم به ویژه برای کسانی که از قبل آمادگی ندارندنیز  می تواند بسیار خطرناک باشد.

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: حرارت بر اثر تماس با یک سطح ایجاد می شود. مولکول های آب و هوا که ما را احاطه کرده اند باعث انتقال حرارت می شوند. همچنین تشعشع ناشی از نور خورشید و یا حضور در موتورخانه و تبخیر، موجب ایجاد حرارت می شوند.

فروزان ادامه داد: واکنش دفاعی که بدن انجام می دهد، تعریق است. در تعریق، دفع آب و نمک انجام می شود بنابراین اگر تنها آب اصلاح شود اختلالی ایجاد می شود که ممکن است تمام ارگان های بدن را درگیر کند.

وی تصریح کرد: گرمازدگی به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود؛ در گرمازدگی خفیف به دلیل گشاد شدن عروق  سطحی، اندام تحتانی متورم می شود به گونه ای که اگر به کفش فشار وارد کنیم رد اثر انگشت باقی می ماند. یکی دیگر از علائم گرمازدگی خفیف، تظاهرات پوستی است و در جاهایی که بدن پوشیده است دانه های قرمز رنگ خارش دار  ایجاد می شود که با استفاده از لباس تمیز و یک سری از داروها قابل درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: یک سری دردهای عضلانی نیز در این نوع گرمازدگی وجود دارد که آزاردهنده هستند. زمانی که تعریق می کنیم آب و نمک را با هم از دست می دهیم و گاهی برای جبران، آب را به تنهایی مصرف می کنیم و بنابراین یک سیکل معیوب و عوارضی ایجاد می شود؛ کسانی که در پی گرمازدگی تنها از آب استفاده می کنند، دچار دردهای عضلانی می شوند. این افراد باید از محیط گرم دور شوند و از مایعات دارای نمک یا نوشابه های ورزشی استفاده کنند.

وی افزود: در این روزها اهمیت گرمازدگی متوسط بسیار مهم است؛ در این نوع گرمازدگی به دلیل اینکه فرد مدتی در گرما قرار گرفته و تنها آب مصرف می کند و نمک بدن وی کم شده ممکن است دچار، علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، افت فشار خون و بالا بودن ضربان قلب شود که این روزها کرونا نیز می تواند با بسیاری از این تظاهرات بروز یابد.

فروزان گفت: گرمازدگی متوسط نیز ممکن است فردی را راهی بیمارستان کند که در حال حاضر بیمارستان ها منبع عفونت هستند و همچنین کادر درمان در تشخیص دچار مشکل می شوند.

وی بیان کرد: دمای بدن کسانی که دچار گرمازدگی شدید می شوند، از ۴۰ درجه بیشتر می شود و عملا تمام سیستم بدن درگیر و دچار نارسایی کلیه و کبد، افت فشار و اختلال انعقادی می شوند و سطح هوشیاری مختل می شود بنابراین اگر فردی دچار گرمازدگی شد و سطح هوشیاری اش را از دست داد، باید جدی گرفته شود و بیمار در سریعترین زمان به بیمارستان منتقل شود.

این متخصص طب اورژانس گفت: افراد مسن، خردسالان، بیماران نارسایی قلبی یا بیمارانی که مشکلات پوستی دارند، بیمارانی که داروهای فشار خون یا قلبی مصرف می کنند و افرادی که از نظر ذهنی یا حرکتی دچار مشکل هستند، افراد مبتلا به تیروئید پرکار که تحت درمان نیستند و کسانی که تشنج دارند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند.

وی افزود: برای پیشگیری از گرمازدگی باید از حضور در محیط گرم به ویژه در صورت ادغام گرما و شرجی، پرهیز شود. همچنین باید از لباس رنگ روشن استفاده شود.

فروزان ادامه داد: حتی در صورت عدم احساس تشنگی باید مایعات مصرف شود البته مایعات حتما باید داری نمک باشند؛ نوشابه انرژی زا یا ریختن کمی نمک در آب کافی است. همچنین باید از رژیم غذایی با کربوهیدرات بیشتر و پروتئین کمتر استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در زمان گرمازدگی خفیف نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. در گرمازدگی متوسط باید به بیمارستان مراجعه شود اما در صورت گرمازدگی شدید که هوشیاری فرد مختل می شود باید سریعا با ۱۱۵ تماس گرفته شود زیرا این وضعیت ممکن است حتی منجر به مرگ شود.

فروزان افزود: در زمان گرمازدگی صرفا جایگزینی آب مشکلی را حل نمی کند بلکه باید دو قرص نمک که هر کدام معادل ۶۵۰ میلی گرم است را در یک لیتر آب محلول کرده و مصرف شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، با بیان اینکه کادر درمان خسته شده اند، گفت: با نکات ساده مانند ماسک زدن، رعایت فاصله و شستشوی دست ها می توانیم از وقوع بسیاری از فجایع جلوگیری کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید