داروهایی که آسیب پذیری در برابر گرما را افزایش می دهند

بعضی داروها آسیب پذیری بدن در برابر گرما را افزایش می دهند، و تاثیراتشان به شکلهایی چون بثورات پوستی، کم آبی و بالا رفتن دمای بدن بروز می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با گرم‌تر شدن هوا در اواخر بهار و تابستان ما معمولا برای نجات از گرما وقت بیشتری را در خارج از منزل و در فضای باز سپری می‌کنیم غافل از این‌که برخی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنیم ما را در برابر گرما و نور خورشید آسیب پذیرتر می‌سازند. واقعیت این است که بسیاری از دارو‌ها می‌توانند آسیب پذیری بدن ما به گرما و نور خورشید را افزایش و تاثیرات خود را به شکل بثورات پوستی، کم آبی و بالا رفتن بیش از اندازه دمای بدن نشان دهند. در موارد شدید، این افزایش بیش از حد دمای بدن می‌تواند به سکته مغزی منجر شود و کشنده باشد. انواع دارو‌های تجویزی و بدون نسخه می‌تواند باعث بروز این علایم جانبی شود. در این مطلب با گروه‌های عمده این دارو‌ها آشنا می‌شوید.


آنتی بیوتیک‌ها
برخی از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید به‌ویژه در هوای گرم شوند. این حساسیت معمولاً به صورت آفتاب سوختگی‌های شدید، بثورات خارش‌دار و دردناک، اگزما یا تشدید پسوریازیس بروز می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. کینولون‌ها، تتراسایکلین‌ها، سولفونامید‌ها و آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین می‌توانند باعث ایجاد حساسیت به نور شوند و جوش‌های پوستی ایجاد کنند. برای جلوگیری از این عوارض جانبی، باید در محافظت از نور آفتاب بسیار محتاط باشید: از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری کنید، از پوشش‌های محافظ استفاده کنید و ضد آفتاب بزنید.

 

دارو‌های ضد افسردگی
اگر در فضا‌های باز و دما‌های بالا دچار علایمی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، احتمالا در برابر گرما آسیب‌پذیری بیشتری دارید. بهتر است بدانید که دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند عامل بروز این علایم باشند. دارو‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تری پتیلین توانایی تعریق را که یکی از راه‌های کاهش دمای بدن است کاهش می‌دهند؛ بنابراین درصورت استفاده از این داروها، سعی کنید از گذراندن زمان زیاد در بیرون از خانه خودداری کنید.

 

دیورتیک‌ها و ملین‌ها
دیورتیک‌هایی مانند فوروزماید و همچنین دارو‌های ملین دارو‌های ادرارآوری هستند که باعث می‌شوند بدن آب بیشتری از دست بدهد. این دارو‌ها حتی ممکن است احساس تشنگی را در فرد مهار کنند. این شرایط به نوبه خود می‌تواند بدن را مستعد کمبود آب کند؛ بنابراین درصورت مصرف این داور‌ها لازم است روزانه حداقل ۲ لیتر آب بنوشید مگر این که پزشک‌تان توصیه دیگری داشته باشد.

 

دارو‌های دیابت
برخی دارو‌های ضد دیابتی مانند سولفونیل اوره تقریباً همانند آنتی بیوتیک‌ها حساسیت به نور ایجاد می‌کنند و ممکن است باعث بروز آفتاب سوختگی و بثورات پوستی شوند. دارو‌های دیگری مانند دارو‌های ضد سرطان و حتی دارو‌های ضد آکنه مانند رتین-‌آ و اسید سالیسیلیک هم می‌توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. احتمال بروز حساسیت پوستی با توجه به میزان مصرف دارو، شدت نور خورشید و مدت زمانی که در خارج از خانه می‌گذرانید، متفاوت خواهد بود.

 

دارو‌های پارکینسون و آرامبخش‌ها
دارو‌هایی که بر مسیر‌های عصبی تاثیر می‌گذارند، در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می‌کنند، زیرا تکانه‌های عصبی را که به پوست می‌گویند در هوای گرم شروع به تعریق کند یا تکانه‌هایی را که به مغز پیام افزایش دما می‌دهند مسدود می‌کنند. بنزتروپین (داروی پارکینسون) و دارو‌هایی مانند هالوپریدول و ریسپریدون که سلامت روان را کنترل می‌کنند از این جمله هستند. درصورت مصرف این دارو‌ها بهتر است با پزشک خود درباره این که چه مدت زمان در هوای گرم برای شما یا عزیزانتان بی‌خطر است می‌توانید بمانید، مشورت کنید.

 

دارو‌های قلبی
برخی از دارو‌های قلبی جریان خون به پوست را کند می‌کنند. در نتیجه بدن نمی‌تواند گرمای اضافی را از طریق پوست دفع کند.
این دارو‌ها شامل مسدود کننده‌های بتا و مسدود کننده کانال‌های کلسیم یا دارو‌های فشار خون هستند که ضربان قلب را با هدف کاهش فشار خون کند می‌کنند. اگر یکی از این دارو‌ها را مصرف می‌کنید درصورت احساس حالت تهوع، تغییر ضربان قلب، سرگیجه یا گیجی در فضای بیرون از منزل به یک مکان سرد و سایه منتقل شوید و درصورت تداوم علایم با پزشک تماس بگیرید.

 

دارو‌های بدون نسخه
هرچند بیشتر دارو‌هایی که شما را در مقابل گرما آسیب پذیرتر می‌کنند دارو‌های تجویزی هستند، اما برخی از دارو‌های بدون نسخه هم می‌توانند همان اثر را داشته باشند. به عنوان مثال دارو‌های ضد حساسیت مانند دیفن هیدرامین مانع تعریق می‌شوند. دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن هم باعث کمبود آب بدن می‌شوند و خطر نارسایی کلیه را افزایش می‌دهند. بنابراین، اگر از این دارو‌ها استفاده می‌کنید آب زیادی بنوشید و از نور آفتاب دور بمانید.

 

دیدگاه تان را بنویسید