کادر درمانی، کمتر خبر بخوانند

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم حفظ سلامت روانی کادر درمانی گفت: کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران مبتلا به کرونا مواجه هستند، به جای اینکه نگرانی‌ها را به همدیگر بگویند، باید کار تیمی را تقویت کنند یعنی در طول روز یکدیگر را تشویق کنند و تجارب مثبت را به یکدیگر منتقل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ دکتر رضا دواساز ایرانی در مورد مدیریت استرس در بحران همه‌گیری کروناویروس اظهار کرد: در نخستین اقدام برای جلوگیری از انتقال اضطراب و استرس به جامعه، باید از بیماری اطلاعات دقیق داشته باشیم زیرا کسب و انتشار اطلاعات غلط از منبع غیرموثق باعث می‌شود اضطراب به جامعه وارد شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مسئولیت اجتماعی و فردی در بحران همه‌گیری بیماری، افزود: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی این است که در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده شود؛ اینکه فردی ماسک بزند اما مشاهده کند که دیگر افراد ماسک نزده‌اند یا فاصله فیزیکی را رعایت نکرده‌اند، باعث اضطراب وی می‌شود یا مشاهده ماسک و دستکش رهاشده در معابر نیز موجب افزایش اضطراب در جامعه خواهد شد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هدف ما حذف استرس از زندگی نیست بلکه وجود کمی استرس نیاز و ضروری است زیرا استرس البته به میزان کم، ما را هوشیار و با انگیزه می‌کند.

دواساز ایرانی گفت: برای کاهش اضطراب در جامعه باید سفرهای غیرضروری نیز به حداقل برسند. از یک طرف نیز با رعایت قرنطینه خانگی توسط افراد مبتلا به کروناویروس، زنجیره انتقال قطع می‌شود اما اگر این افراد از منزل خارج شوند و از طرف دیگر، بقیه نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، نمی‌توانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم و بنابراین اضطراب به جامعه وارد می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی، برای اینکه حالمان خوب شود باید کارهای خوبی انجام دهیم مانند بخشیدن فردی، حضور در جمع خانواده و مرور خاطرات و شاد کردن فضای منزل. برای کاهش اضطراب روزانه نیز تنها یکی دو بار اخبار رصد شوند.

دواساز ایرانی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت روانی کادر درمانی تصریح کرد: کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران مبتلا به کرونا مواجه هستند، به جای اینکه نگرانی‌ها را به همدیگر بگویند، باید کار تیمی را تقویت کنند یعنی در طول روز یکدیگر را تشویق کنند و تجارب مثبت را به یکدیگر منتقل کنند.

وی افزود: کادر بهداشتی و درمانی باید خودمراقبتی داشته باشند؛ ورزش، خواب، استراحت و تغذیه کافی داشته باشند تا از فرسودگی شغلی پیشگیری کنند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: کادر درمانی باید رصد اخبار را محدود کنند اما اگر با این اقدامات هم همچنان اضطراب زیادی داشتند، باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از انگ زدن به کارکنان شاغل در مراکز درمانی ویژه بیماران مبتلا به کرونا یا انگ زدن به مبتلایان به کرونا، گفت: باید سطح سواد سلامت مردم افزایش یابد که در این راستا طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرایی شده است.

دواساز ایرانی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به وضعیت خانواده‌هایی که بر اثر کرونا، عضوی را از دست داده و عزادار شده‌اند، افزود: از اردیبهشت‌ماه، برای خانواده‌های دارای متوفی ناشی از کرونا، مشاوره سوگ در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید