بررسی صحت درمان کرونا در ایتالیا

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقدند شواهد درمان کرونا در ایتالیا با استفاده از داروهای ضدانعقاد و آنتی بیوتیک ها را تایید نمی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت با بررسی شواهد موجود بررسی کرده‌اند که آیا خبر دستیابی محققان ایتالیایی به روش درمان کووید-۱۹، یافته‌های آنان در مورد عامل ایجادکننده این بیماری، علت اصلی مرگ بیماران و مضر بودن استفاده از ونتیلاتور و ماسک صحت دارد یا خیر؟

آنها می‌گویند: اولین موردی که در این خبر به آن اشاره شده است، منع انجام کالبدشکافی و بررسی فوت شدگان کووید-۱۹ از طرف سازمان جهانی بهداشت است. این در حالی است که این سازمان چنین قانونی نداشته و حتی با انتشار یک راهنما نکات لازم جهت نحوه انجام کالبدشکافی بر روی فوت‌شدگان کووید-۱۹ را ارائه و اعلام کرده است که در صورت رعایت اقدامات ایمنی کافی، انجام کالبدشکافی به منظور مطالعه اثر عفونت کروناویروس جدید بر بیماران بلامانع است.

دومین مورد اشاره شده در این خبر، نوع عامل عفونی ایجاد کننده کووید-۱۹ است که آن را یک عفونت باکتریایی دانسته و ویروسی بودن عفونت را رد کرده است. در حالی که بررسی‌های انجام شده بر روی ماده ژنتیکی عامل ایجادکننده این بیماری نشان داده است که عامل این عفونت یک ویروس از خانواده کرونا ویریده است و آن را SARS-CoV-2 نامیده‌اند.

در سومین مورد، علت مرگ مبتلایان به کووید-۱۹ را لخته معرفی کرده و سایر علائم و عوارض ایجاد شده در بیماران را غیرمرتبط با فوت آنان دانسته و استفاده از داروهای ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون مانند آسپرین را به عنوان روشی آسان برای درمان بیماران و پیشگیری از مرگ آن‌ها معرفی کرده است.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که شدت و وخامت بیماری در مبتلایان به کووید-۱۹ مرتبط با بروز طوفان سایتوکاینی است و التهاب ایجاد شده ارتباط مستقیمی با بروز لخته در مبتلایان به کووید-۱۹ دارد که این مورد یکی از عوارض متداول بیماری است.

مشاهدات مختلف نشان‌دهنده بالا بودن خطر بروز لخته در مبتلایان به کووید-۱۹ است اما شواهدی مبنی بر این که لخته، علت اصلی فوت این بیماران است در دسترس نیست و ارتباطی میان دریافت داروهای ضدانعقاد و کاهش میزان مرگ‌ومیر این بیماران مشاهده نشده است. داروهای ضدانعقاد می‌توانند به منظور جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی در این بیماران تجویز شوند اما نمی‌توان آن‌ها را تنها راهکار درمانی در نظر گرفت.

آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر روی ویروس‌ها ندارند، زیرا ویروسها ساختارهای متفاوتی نسبت به باکتری‌ها داشته و نحوه تکثیرشان در سلول‌ها متفاوت از باکتری‌ها است و جایگاه‌های هدف آنتی‌بیوتیک‌ها در ویروس‌ها موجود نیست.

بنا بر گزارش ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در موارد عفونت‌های ویروسی نه تنها موثر نیست بلکه به دلیل عوارض چاقی داروها می‌تواند مضر هم باشد.

علاوه بر این، استفاده نادرست و نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها، عاملی جهت افزایش نرخ مقاومت دارویی در عوامل باکتریایی و تحمیل هزینه‌های اضافی بر بخش درمان است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبتلایان به کووید-۱۹، تنها در موارد خطر بروز عفونت همزمان باکتریایی توصیه می‌شود.

نکته پایانی این پیام، کاهش اکسیژن و ایجاد لخته در مغز افراد به دلیل استفاده از ماسک و افزایش تعداد مبتلایان در ماه‌های آینده به دلیل پوشیدن ماسک بود. کاهش اکسیژن در بافت‌های بدن، در شرایط نابه‌هنجار اندام‌های مختلف بدن، مانند بیماری‌های تنفسی و قلبی ایجاد می‌شود و تمام بدن یا بخشی از آن ممکن است دچار کمبود اکسیژن مورد نیاز شود.

باید توجه داشت که ماسک‌های جراحی و تنفسی دارای فیلترهای موثر بوده پوشیدن صحیح این ماسک‌ها باعث می‌شود گردش درست جریان هوا ایجاد شده و مانع از تجمع دی‌اکسید کربن شود. بنابراین پوشیدن ماسک با کاهش محتوای اکسیژن خون مرتبط نبوده و کاهش اکسیژن ایجاد نمی‌کند. طی ماه‌های گذشته، سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، استفاده از ماسک توسط افراد جامعه، بیماران و پرسنل مراکز بهداشتی را به عنوان راهکاری جهت کاهش سرعت انتشار ویروس بین افراد و یکی از موثرترین روش‌های کنترل این عفونت دانسته‌اند.

در بخش دیگری از این پیام، استفاده از ونتیلاتور یا بستری کردن بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه به عنوان راهکاری غیرضروری و مضر برای بیماران معرفی شده است. این در حالی است که برخی از بیماران کووید-۱۹ دچار عفونت شدید ریه همراه با تنگی تنفس، تاکی پنه ( تنفس شدید غیرمعمول) و اختلال در تبادلات گازی  شده و پنج درصد آن‌ها دچار اختلال شدید عملکرد ریوی می‌شوند و نیاز به مراقبت‌های ویژه و ونتیلاتور پیدا می‌کنند.

بنابراین دستیابی محققان ایتالیایی به روش درمان کویید-۱۹ با استفاده از داروهای ضدانعقاد و آنتی‌بیوتیک‌ها صحت ندارد زیرا این بیماری ویروسی بوده و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی ناکارآمد هستند. علاوه بر این، لخته فقط یکی از عوارض ناشی است که در برخی از مبتلایان رخ می‌دهد و نمی‌توان تنها از داروهای ضدانعقاد برای درمان بیماری استفاده کرد. همچنین ادعای قانون‌شکنی و کالبدشکافی بر روی فوت‌شدگان این بیماری درست نیست، زیرا کالبدشکافی این‌ها به عنوان عاملین اصلی کووید-۱۹ نه تنها ممنوع نیست، بلکه با رعایت اقدامات ایمنی کافی قابل اجرا است.

مضر بودن استفاده از ونتیلاتور و مراقبت‌های ویژه برای بیماران بدحال و کاهش اکسیژن خون در اثر پوشیدن ماسک نیز ادعاهای ناصحیح بوده و پایه و اساس علمی ندارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید