دیوارهای سبز کابلی، بهشتی بر دیوارهای خانه شما

دیوار سبز که مدتی است در شهر دیده میشود، از جمله فضاهای سبز دیدنی است که می تواند به شهر زیبایی خیره کننده ای ببخشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مدت زمان زیادی نمی گذرد که دیوارهای سبز، مهمان شهرهای مدرن بی روح شده اند. دیوار سبز کابلی یکی از انواع دیوارهای سبزیست که در سطح شهر به چشم می خورند. این نوع از دیوارهای سبز با استفاده از کابل های عمودی ضد زنگ ساخته می شوند و در یک قاب فلزی در کنار هم نظم می گیرند. اگر می خواهید با این بهشت عمودی بیش تر آشنا شوید با ما همراه باشید!

 

 

ساختار دیوار سبز کابلی

با توجه به کاربرد دیووار سبز کابلی، ساختار آن را می توانیم در سه دسته بررسی کنیم:

  • دیوار سبز کابلی در محوطه سازی
  • دیوار سبز کابلی در نما
  • دیوار سبز کابلی در فضای داخلی

 

ساختار دیوار سبز کابلی در محوطه

برای نگهداری از گیاهان بالارونده با رشد سریع و سنگین از دیوارهای سبز کابلی استفاده می شود. دیوار کابلی از توپی های فولادی تشکیل شده است که عبور کابل ها را امکان پذیر کرده است. این توپی ها همچنین کمک می کنند تا نیروهای فشاری و کششی کابل ها مهار شوند. توپی ها به کمک پیچی که از میان سوراخ مرکزی توپی عبور می کند، به سطح دیوار نصب می شوند. نحوه قرار گیری و فاصله بین توپی ها بر روی دیوار بستگی به نوع گیاهی که انتخاب می کنید دارد.  

 

 دیوار سبز کابلی

 

اجرای دیوار سبز کابلی

برای گیاهان بالارونده سنگین و قوی مانند ویتیس، فاصله ای معادل 50 سانتی متر میان توپی ها در نظر گرفته خواهد شد. برای گیاهان بالارونده با نیروی کم تر مانند کلماتیس 15 تا 30 سانتی متر کفایت می کند. در هر دو حالت کابل های سیمی می توانند به صورت عمودی، افقی و ضربدری به هم متصل شوند.

 

 دیوار سبز کابلی

 

ساختار دیوار سبز کابلی در نما

گاهی پروژه به سادگی طراحی یک دیوار سبز کابلی در محوطه و حیات ویلاها نیست. برای پوشاندن نمای ساختمان نیاز به سازه ای قوی تر داریم. سیستم های کابلی که به منظور استفاده در نماهای سبز با سطح وسیع می باشند، سیستم نمای کابلی-کششی نام دارد. دیوار سبز کابلی کششی می تواند فضاهایی مانند: دیواره ساختمان هایی چون پارکینگ ها، ساختمان های اداری، فضاهای عمومی و فضاهای مسکونی بزرگ را بپوشانند.

 

 دیوار سبز کابلی

 

دیوار سبز کابلی در فضای داخلی

زندگی در آپارتمان های امروزی گاهی مجبورمان می کند تا از دیوارهای جدا کننده استفاده کنیم. از دیوارهای جدا کننده یا پارتیشن ها تنها برای تعیین حریم های شخصی استفاده نمی شود بلکه برای جداسازی فضاها نیز به کار می رود. با استفاده از یک دیوار نمیه شفاف سبز می توانید به زیبایی تمام دو فضا را از یکدیگر جدا کنید.

 

 دیوار سبز کابلی

 

گیاهان مناسب دیوار سبز کابلی

گیاهان باید با توجه به عوامل محیطی مانند:

  • دما
  • میـزان تـابش نـور
  • بـاد
  • و میزان آلـودگی هـوا

انتخاب شوند. سعی کنید گیاهانی که به آب کم تری نیاز دارند را در صدر لیستتان قرار دهید. دقت کنید! در هنگام خرید گیاه رشد نهایی آن را در نظر بگیرید. گاهی اوقات رشد بیش از حد و انبوه شدن گیاهان مشکلاتی مانند کم شدن نور فضاهای داخلی را به همراه دارد همچنین با توجه به رشد گیاهان در ارتفاعات امکان هرس به طور منظم برایتان فراهم نیست.

در مورد رشد گیاهان خود صبور باشید! بسیاری از گیاهان بالا رونده 3 تا 5 سال طول می کشد تا به ارتفاع مورد نظر برسند. البته به ارتفاع دیوارتان بستگی دارد. اگر دیواری کوتاه در حیاط یا جانپناهی در پشت بام دارید سریع تر به دیوار سبز کابلی ایده ل خود دست پیدا می کنید.

نکته: در انتخاب گیاهان بهتر است به ریشه آن ها نیز توجه کنید. عمق کاشت کم است پس گیاهانی با ریشه کوچکتر انتخاب کنید.

 

 دیوار سبز کابلی

 

سیستم آبیاری دیوار سبز کابلی

سیستم مناسب آبیاری را با توجه به نوع گیاهان و بودجه تعریف شـده بیابید. شما می توانید دیوار سبز کابلی منزلتان را با دست، آبیاری قطره ای و سیستم های هوشمند آبیاری کنید. باتوجه به اینکه دیوار سبز به عنوان فن آوری زیست محیطی مطرح می باشد، بهتر است امکـان ذخیـره سازی آب باران، استفاده مجدد از آب بازیافتی و استفاده از آب غیر شـرب در سیسـتم آبیـاری در نظر گرفته شود.

نکته: دقت کنید! طراحی سیستم آبیاری در دیوارهای سبز کابلی باید به گونه ای باشد که آسیبی به نمـا و سـازه بنـا وارد نیـاورد. لوله های افقی و عمودی آبیاری علاوه بـر دسترسـی آسـان از بیـرون دیده نشوند تا زیبایی کار حفظ شود.

 

 دیوار سبز کابلی

 

نگهداری از دیوار سبز کابلی

نگهداری و مراقبت از فضای سبز راز موفقیت یک پرژه منظر است. نگهداری نمای سبز با دیوار سبز کابلی محوطه فرق دارد. به همین خاطر در ابتدا بهتر است نگهداری و مراقبت از دیوارهای سبز را به متخصصین بسپارید تا به صورت کنترل های هفتگـی در سـه مـاه اول، و ماهیانـه تـا یک سال انجام دهند. موضوعات قابل کنترل را در زیر نام بردیم.

  • کنترل سیستم آبیاری و نحوه کارکرد آن، امکان وجود آب مازاد
  • کنترل وضعیت گیاهان کاشته شده، میزان آبیاری و رشد قابل قبول گیاهان
  • حصول اطمینان از اینکه آبرسانی به درستی انجام می گیرد.
  • حصول اطمینان از عدم نشت سیستم آبیاری
  • حصول اطمینان از عدم گرفتگی لوله های آبرسانی
  • کنترل وضعیت گیاهان و سلامت آنها، عدم حضور آفات و بیماری

دیدگاه تان را بنویسید