یک تفکر هوشمندانه دینی، از نگاه یک متخصص روان پزشک

یک متخصص روانشناسی دستور دینی مقایسه زندگی دنیایی با پایین تر از خود و زندگی آخرتی با بالاتر از خود را یک تفکر هوشمندانه خواند، و در ارتباط با آثار مثبت اندیشی توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، غلامرضا حاجتی، روان‌پزشک درباره «مثبت اندیشی و اثرات آن در زندگی»، اظهار داشت: مثبت اندیشی یکی از روش‌های درمانی بوده و مهم این است چه معنایی از آن برداشت کنیم.

 

وی ادامه داد: وقتی صحبت از روان‌شناسی مثبت گرا می‌کنیم این روش را می‌توان‌ برای کسانی طراحی کرد که به طور دائمی انگاره‌های منفی دارند و همه جلوه‌های یک موضوع را منفی می‌بینند.

این روان‌پزشک خاطرنشان کرد: ما حق انتخاب داریم تا یک پدیده را منفی یا مثبت ببینیم؛ به عبارت بهتر مثبت اندیشی به معنای عام، مثبت نیست.

حاجتی افزود: مثبت و منفی بودن پدیده‌های اجتماعی نسبی هستند؛ برای نمونه یکی شوخ طبعی را دوست دارد و در مقابل فرد دیگر این روش را دوست ندارد.

وی متذکر شد: در مدیریت استرس چیزی را که آموزش می‌دهیم این است که افراد تمرین کنند از جمع‌های منفی فاصله گیرند؛ البته واقعیت گرایی چیز دیگری است؛ برای نمونه وقتی فردی یک از نزدیکان خود را از دست می‌دهد نمی‌توان احساس آن را انکار کرد.

این روان پزشک متذکر شد: در این شرایط جزء صبر و تحمل چاره‌ای نیست و زمان کمک می‌کند تا فرد با این موضوع کنار بیاید و بتواند آن فرآیند را در خود حل کند. در جایی که اتفاق ناگواری به وقوع می‌پیوند نمی‌گوییم فرد مثبت اندیش باشد بلکه می‌گوییم فرد صبر کند.

حاجتی با اشاره به اینکه در فعالیت‌های اجتماعی لازم است جنبه‌های مثبت افراد را ببینیم، ابراز داشت: در تعالیم دینی نیز آمده است که در دنیا خود را با افراد پایین تر از خود و در آخرت با افراد بالاتر از خود قیاس کنید و این تفکر هوشمندانه است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مدام نگاه منفی داشته باشیم دچار افسردگی می‌شویم؛ بنابراین روش پیشگیری از منفی نگری این است که مهارت‌های لازم را کسب کنیم تا بتوانیم از بیماری‌های روحی و افسردگی جلوگیری کنیم که به این مهارتها، مهارت‌های زندگی می‌گویند.

 

دیدگاه تان را بنویسید