فرزندپروری اینستاگرامی، مفید یا مضر؟

روانشناسان کودکی که در اینستاگرام فعالیت می کنند بهانه را از والدین برای عدم استفاده از مشاوره های تربیت فرزند گرفته است، اما این فرزندپروری های اینستاگرامی چه قدر مفیدند؟

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، رفتارهای پرخاشگرانه، نافرمانی‌ها و کنترل قشقرق‌های کودکان از دغدغه‌های همیشگی والدین بوده است. فعالیت روانشناسان کودک در اینستاگرام کار را برای والدینی که با بهانه‌هایی چون بالا بودن هزینه‌های مشاوره‌های روانی و اشتغال از دریافت درمان‌های روانشناختی سر باز می‌زنند؛ راحت کرده است.

 در رویکرد شناختی_رفتاری به والدین تکنیک‌های برای فرزندپروری ارائه می‌شود و از آن‌جایی که این‌تکنیک‌ها به صورت عینی به آنها می‌گوید چه طور باید رفتار کنند، پتانسیل ارائه شدن در اینستاگرام و کسب محبوبیت را هم دارند.

پست‌هایی با عناوینی مانند اینکه «با قشقرق کودک چه کنیم» یا «چگونه به کودک مدیریت خشم یاد دهیم» یا « با بد غذایی کودک چه کنیم» و از این دست پست‌ها که تلاش دارند با تکنیک‌هایی مانند زمان ساکت، پاداش، نادیده گرفتن، چارت رفتاری به شما آموزش دهند با مشکلات کودک خود چه کنید،از این نوع پست‌ها هستند.

 

اما نکته‌ای که در این فرزندپروری‌های فست‌فودی نادیده گرفته می‌شود این است که این تکنیک‌ها به صورت پلکانی تجویز می‌شوند. به این معنا که پیش از انجام داده هر تکنیک لازم است تمامی مراحل قبل از آن طی شود. در غیر این صورت ممکن است در کوتاه مدت رفتار مورد نظر با این تکنیک‌ها برطرف شود اما به دلیل طی نکردن مراحل پیشین و در نظر نگرفتن چرایی رفتار کودک و عدم فراهم سازی بستر لازم  در دراز مدت رفتاری با شدت بیشتراز کودک مشاهده کنید.

بهبود روابط، یادگیری چگونگی والد کافی در مقابل والد کامل و فهم شناختی، جسمی و هیجانی کودک در مسیر رشد، بهترین کمک را به والدین می‌کند.

به یاد داشته باشید که تجویز هر تکینک برای کاهش و یا افزایش رفتار دلخواه والدین در کودک، مستالزم شناخت کودک شما به صورت فردی و بستر خانوادگی شماست. تکنیک‌های روانشناختی برنامه‌ای است که فرد به فرد متفاوت است. استفاده از این تکینک‌ها بدون نظارت روانشناس بیش از این که مفید باشد، برای کودک شما آسیب‌زا خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید