دلایل کندنویسی در کودکان چیست؟

کارشناس ارشد روان شناسی گفت: ترس و اضطراب می تواند زمینه ساز کندنویسی در کودکان باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ تکتم اکبر با اشاره به مشکل کندنویسی در برخی از دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی اظهار داشت: اگر کندنویسی در طولانی مدت ادامه پیدا کند می تواند مشکلاتی از قبیل ضعف درسی، کاهش علاقه و انگیزه برای یادگیری و نیز کاهش اعتماد به نفس به همراه داشته باشد.

وی دلایل کندنویسی در دانش آموزان را برشمرد و گفت: گاهی ترس و اضطراب ممکن است زمینه ساز بروز کندنویسی باشد. فشار بیش از حد قلم بر روی کاغذ که منجر به کند نوشتن کودک شده و نیز تعریق دست از جمله علائمی است که می تواند حاکی از وجود اضطراب کودکان باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه اختلال وسواس در کودکان نیز می تواند کند نویسی را به همراه داشته باشد، ابراز داشت: گاهی در کودکانی که دچار افسردگی می شوند نیز کند نویسی می تواند از علائم افسردگی آن ها باشد؛ در صورت مشاهده علائم اضطراب و افسردگی نیاز است حتما از طریق مراجعه حضوری و دریافت مشاوره اقدام شود.

اصرار به خط نستعلیق کند نویسی را افزایش می دهد

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان داشت: توقعات بیش از حد توان کودک که از طرف والدین و یا معلمان بر او تحمیل می شود، حساسیت بیش از حد جهت درست نویسی و اجبار کودک برای پاک کردن و اصلاح نوشته ها، اصرار و تاکید بر نوشتن با خط تحریری نستعلیق در کودکانی که آمادگی لازم برای نوشتن با این نوع خط را ندارند ممکن است کند نویسی در کودکان را منجر شود و بنابراین کاهش توقع والدین و معلمان در این موارد ضروری است.

مشق های تکراری و طولانی؛ تشدید کننده کندنویسی در کودکان

وی عامل دیگری در کندنویسی کودکان را  اجبار کودکان به انجام تکالیف و مشق های  تکراری دانست و افزود: افزایش تکالیف خلاقانه و کاهش مشق های طولانی و تکراری می تواند باعث افزایش علاقه و در نتیجه کمک به اصلاح کند نویسی شود.

اکبری با اشاره به عوامل موثر دیگر در کندنویسی کودکان تصریح کرد: ضعف عضلات انگشتان دست، عدم هماهنگی چشم و دست، بد گرفتن مداد در دست، کوتاه بودن ارتفاع مداد، ارتفاع نامناسب میز و یا صندلی کودک، عدم نشستن صحیح کودک پشت میز، عدم تمرین کافی برای فعالیت های ظریف قبل از ورود به دبستان در کندنویسی کودکان نقش دارند.

وی راهکارهای اصلاح و کاهش مشکل کندنویسی در کودکان را اعلام کرد و گفت: ورزش دادن به انگشتان دست، حرکت انگشتان دست بر روی پلکان به سمت بالا و پایین، باز و بسته کردن انگشتان دست قبل از انجام تکالیف در رفع کندنویسی موثر است.

تاثیر ورزش دست بر اصلاح کندنویسی

این کارشناس ارشد روانشناسی خمیربازی و نیز بازی با گل رس و چنگ زدن و ورز دادن خمیر و گل، جستجوی اشیای ریز مثل تیله و هسته خرما در داخل کیسه نمک یا ماسه با دستی که کودک مداد را در دست میگیرد را از راهکارهایی اصلاح کندنویسی دانست و افزود: جدا کردن حبوبات از یکدیگر، ریش ریش کردن تارهای فرش یا نخ های کاموا، جمع کردن اشیای ریز مانند دانه های  تسبیح از روی زمین، باز و بسته کردن درب بطری و پیچ و مهره و دکمه های لباس، پیچاندن نخ به دور قرقره، شمارش اسکناس با دو انگشتی که کودک مداد را به دست می گیرد از جمله تمرین هایی است که می تواند برای تقویت عضلات انگشتان دست موثر باشد.

وی بیان داشت: هوانویسی نیز برای درمان کند نویسی مفید است چرا که وقتی دانش آموز در هوا با قلم بنویسد این حرکت به هماهنگی بیشتر ذهن و چشم کمک می کند.

نحوه نشستن کودک هم در کندنویسی نقش دارد

اکبری به موضوع مهم دیگر در کاهش کندنویسی در کودکان اشاره ای کرد و گفت: توجه به مکان نشستن دانش آموز و مناسب بودن ارتفاع میز و صندلی کودک و انتخاب اندازه مناسب مداد و همچنین جنس کاغذ نیز مهم است چرا که کاغذهای کاهی و روغنی برای این کودکان مناسب نیست.

وی اضافه کرد: در کودکانی که نحوه قلم به دست گرفتن آنها مشکل دارد و نیز فشار بالایی بر کاغذ وارد می کنند نیاز است اصلاح این موارد حتما مد نظر قرار گیرد.

نقش پاداش در اصلاح کندنویسی

این کارشناس ارشد روانشناسی مدیریت زمان را در اصلاح مشکل کندنویسی کودکان موثر دانست و افزود: والدین  می توانند زمان معینی را برای اتمام تکالیف کودکان در نظر بگیرند و اگر کودک توانست در این مدت زمان تعیین شده تکلیف را به اتمام برساند از روش پاداش دهی مناسب استفاده کنند. البته برای این روش باید توجه داشت توانایی کودک مدنظر قرار بگیرد و تکالیف خیلی طولانی به چند بخش تقسیم شده و برای هر بخش زمان مناسبی در نظر گرفته شود.

وی توصیه کرد: والدین و معلمان عزیز با صبر و حوصله کافی به دور از سرزنش و روش های تنبیهی و درک علت اصلی  کندنویسی دانش آموز (در صورت نیاز استفاده از راهنمایی مشاوران این حوزه ) می توانند به موقع از راهکار مناسب و متناسب با مشکل کودک بهره گیرند تا این مشکل رفع شده و یا کاهش پیدا کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید