رشته دلالان ارز پنبه شد

بازار ارز حالا با وضعیت تازه روبروست. رشته های دلالانی که بر طبل توخالی تحریم‌های تازه می کوبیدند ، در نشست اخیر شورای امنیت پنبه شده است و قرار نیست تحریم‎های تازه ای علیه ایران اعمال شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تنها ماندن امریکا و حمایت همه جانبه جهانی از برجام حالا تاثیرات خود را بر بازار ارز ایران واقتصاد کم کم آشکار می‌کند. عقب نشینی اندک قیمت ها از صبح امروز در بازار گواه این دعاست که دور تازه‌ای از تحولات پیش روست و دمای دلار در فردوسی پایین خواهد امد .

در حالی که آمریکا تلاشی جدی را در نشست آنلاین شورای امنیت برای افزایش فشار به ایران در دستور کار قرار داد، نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد، برجام را شاهکاری دیپلماتیک دانست که باید حفظ شود و گفت ما مخالف استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هستیم. در عین حال نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل با بیان این که از پیشنهادهای یکجانبه حمایت نمی کنیم، گفت: این مسایل، شکاف‌ها را در شورای امنیت بیشتر می کند.حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلستان نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: سفیر ایران در انگلیس گفت: نشست شورای امنیت سازمان ملل تجلی وحدت میان تمام اعضا به غیر از آمریکا، در حمایت بدون قید و شرط از توافق هسته ای ایران و محکومیت سیاست‌های آمریکا را ثابت کرد.

 طی روزهای گذشته مانور برخی دلالان بر مساله تحریم به حدی شدید بود که حتی عرضه‌های گسترده ارز نیز نمی توانست تب بازار را اندکی فرو بنشاند . قیمت‌ها در شرایطی افزایش می‌یافت که ارز تزریقی به بازار مشتری نداشت اما دلالان با خرید  فروش های صوری تلاش می‌کردند قیمت را بالاتر ببرند و همین مساله جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده بود .

 بانک مرکزی اما این بار قصد نداشت از در پول‌پاشی و تزریق بی محابای ارز برای آرم کردن بازار بیرون بیاید . رییس کل بانک مرکزی با هشدار به سرمایه‌گذاران نسبت به ورود به بازار ارز بارها و بارها تاکید کرد که قرار نیست با هدف کاهش قبمت ارز ، دلارها سرازیر بازار شوند. با این حال اما در قالب برنامه‌ریزی فشرده و با هدف پاسخ به نیاز بازار ورودی ارز نسبت به روزهای گذشته تقویت شده است.

 آخرین گزارش‌های رسیده نشان می دهد  بازارساز دیروز ۱۰۰ میلیون دلار وارد بازار کرده است که از این رقم ۲/ ۲ میلیون دلار به فروش رفته است. بر اساس این آمارها از هفته قبل تاکنون به میزان ۶۰۰ میلیون دلار وارد بازار ارز شده و این رقم‌ها در روزهای آینده نیز تداوم خواهد یافت. میزان عرضه‌های روز گذشته با قیمت ۱۸ هزار و ۸۹۰ تومان برای هر دلار بوده است که با تقاضای قابل‌توجهی روبه‌رو نشده است. همچنین بازارساز روز گذشته، عرضه‌های یورویی را نیز انجام داد، براساس آمارهای منتشر شده، صبح روز گذشته ۵/ ۲ میلیون یورو با نرخ ۲۱ هزار و ۵۰ تومان از سوی بازارساز عرضه شده که از این میزان تنها ۸۰ هزار یورو معامله شده است. این قیمت‌های عرضه شده، نسبت به روزهای قبل کاهشی بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضای خرید در بازار پس از این عرضه‌ها کاهش یافته است.

حالا اما صر افان در پاسخ به این سئوال که قیمت‌ها در بازار چه روندی را طی می کنند؟ بلا معطلی می‌گویند: کاهش، روند پیش رو کاهشی است. هر چند قیمت ارز در صرافی‌های بانکی برابر با ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان است اما قیمت‌ها در بازار آزاد کمی بالاتر از سد مقاومتی ۲۰ هزار تومان ایستاده است. حالا اما فعالان این بازار معتقدند شمارش معکوس برای بازگشت دلار به کانال ۱۹ هزار تومان و سپس عقب نشینی آن به کانال های پایین تر آغاز شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید