رضایت دبیر ستاد کرونا از برگزاری هفته اول لیگ برتر

فرهاد مرادی، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش گفت: با شروع مجدد لیگ برتر فوتبال، هیچ تیمی نمره منفی نگرفته و پروتکل‌ها تقریبا رعایت شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فرهاد مرادی، در خصوص برنامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی با توجه به شروع لیگ برتر فوتبال اظهار داشت:‌همانطور که افسر کنترل دوپینگ داریم افسران کنترل سلامت را هم آموزش داده‌ایم تا با لباس فرم مشخص و ID کارت در مسابقات حضور داشته باشند. آنها مراحل مختلف آماده سازی تیم‌ها و فضاها را چک می‌کنند. طبق گزارشی که به ما دادند 90 درصد تیم‌ها پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند.

 

* رضایت از برگزاری هفته اول لیگ بعد از کرونا

وی افزود: البته این مراحل آماده سازی شامل تست‌هایی بوده که تیم‌ها باید قبل از شروع تمرینات انجام می‌دادند که این موضوع هم در پروتکل ما و هم پروتکل فیفا مطرح شده است. موضوع دوم مربوط به مراحل تمرینی گروهی بود و در مرحله سوم شروع مسابقات را داشتیم که از هفته گذشته رقم خورد. فاصله گذاری فیزیکی، ضد عفونی وسایل و استفاده از ماسک توسط کسانی که در نیمکت هستند توسط ناظران کنترل شده و تقریبا همه رعایت کرده‌اند البته مواردی هم گزارش شده که با آنها برخورد می‌شود و در مجموع شرایط رضایتبخش بود.

 

* در تمامی تیم‌های لیگ برتر یک درصد نمونه مثبت داشتیم

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در پاسخ به این سؤال که آیا مواردی بوده که با نمونه‌های مثبت تست کرونا تمام تیم‌ به قرنطینه برود، تصریح کرد: در سطح کلان انجام آزمایشات تست کرونا برای محافظت از این است که خسارت زیادی به افراد وارد نشود. ما موارد مثبتی در تیم‌ها داشتیم اما قبل از شروع فاجعه به قرنطینه رفته‌اند. اگر بیشتر از 25 درصد یا یک چهارم تیم نمونه مثبت داشته باشیم باید کل تیم به قرنطینه برود و این در حالی است که در مجموع نمونه مثبت یک درصد بوده است.

مرادی خاطرنشان کرد: ما هم تست مثبت کاذب و منفی کاذب داریم.به همین دلیل تست‌ها را چند بار به فاصله 48 یا 72 ساعت تکرار می‌کنیم. برخی تیم ها 4-5 بار تست دادند. دو تیم هم حاضر نبودند تست کرونا بدهند که در اینجا نامی از آنها نمی برم ولی از سوی سازمان لیگ به آنها تذکر داده شد.

 

* تیمی که خطر سقوط دارد دوست ندارد لیگ شروع شود

وی ادامه داد:‌سلامت مقوله چند وجهی است، وقتی طرفدار سلامت ورزشکاران هستیم باید همه موارد را در نظر بگیریم. من از تیمی اسم نمی‌برم اما وقتی یک تیم خطر سقوط دارد یا ممکن است بعد از سقوط از رتبه 4 به 5 جدول سهمیه آسیا را از دست بدهد دوست ندارد لیگ شروع شود. این موضوع برای ما قابل احترام است اما باید سلامت کل جامعه را در نظر بگیریم. باید کاری کنیم هم کسی کرونا نگیرد و هم چرخه اقتصادی کار کند.

 

* هیچ تیمی نمره منفی نگرفته است

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در باره فعالیت ماموران سلامت در شهرستان‌ها یادآور شد: ماموران سلامت در همه شهرستان‌ها آموزش دیده‌اند. ما 600 نمایندگی به عنوان فدراسیون پزشکی در شهرستان‌ها و استان‌ها داریم که برخی پزشک، برخی شاخه پیراپزشکی و برخی هم تحصیلکرده تربیت بدنی هستند. در دورانی که این تصمیم گرفته شد دوستان شبانه روز کار کردند و دائم با ما ارتباط دارند. آنها چک لیست‌ها را پر می‌کنند که حالت نمره دهی دارند. در حال حاضر نمره هیچ تیمی منفی نبود که منجر به محرومیت شود. البته این را بگویم نقش ما به عنوان فدراسیون پزشکی نظارتی است.

 

* المپیکی‌ها هر هفته پایش می‌شوند

مرادی در پاسخ به این سؤال که وضعیت ورزشکاران ملی و المپیکی به چه صورت است، عنوان کرد: در حال حاضر از ورزشکاران ملی و شاخص کسی را نداریم که نمونه مثبت داشته باشند. همکاران ما در کمیته درمان هفتگی ورزشکارانی که برای المپیک معاینه شده‌اند پایش می‌کنند. پیمان فخری هم به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک در نشست‌ها حضور دارد و در جلسات هفتگی گزارش‌ها داده می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید