ممنوعیت ورود گردشگران ایرانی به اروپا

براساس اعلام جدید اتحادیه اروپا، ورود ایرانیانی که ویزای شینگن رده C دارند، ممنوع شد و فقط دارندگان شینگن رده D امکان تردد خواهند داشت.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، هم‌زمان با شیوع کرونا و محدودیت‌های جهانی در تردد، بسیاری از کشور‌ها مرز‌های خود را روی مسافران و گردشگران خارجی بستند تا شرایط امنی را برای خود مهیا کنند. این اتفاق ضمن آنکه صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داد، باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی بسیار زیادی هم شد.

اینک باتوجه‌به همه‌گیری کرونا، برخی کشور‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کرده‌اند که ممنوعیت ورود ایرانیان به اتحادیه اروپا از جمله جدیدترین تصمیمات است. در این طرح، ایرانیانی که ویزای شینگن رده C دارند از ورود به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا منع شدند و فقط دارندگان شینگن رده D امکان تردد خواهند داشت. اما تفاوت در نوع ویزا‌ها به چه معناست؟

دکتر فرید جواهرزاده درباره تصمیم جدید اتحادیه اروپا گفت: تصمیم اتحادیه اروپا در محدودکردن ورود ایرانیان بیش از آنکه سیاسی باشد، براساس رعایت قوانین بهداشتی وضع شده است.

جواهرزاده درباره رده‌های مختلف ویزای شینگن و کارکرد هر یک از آن‌ها تصریح کرد: ۴ نوع ویزای شینگن داریم که هرکدام در شرایطی خاص صادر و استفاده می‌شوند. شینگن رده‌های A و B ویزا‌های موقتی هستند که معمولا برای ترانزیت و اقامت حداکثر ۲۴ ساعته صادر می‌شوند و برای افرادی که قصد تغییر پرواز خود را دارند، کاربرد دارد.

وی ادامه داد: ویزای رده C شینگن به آن دسته از خدماتی تعلق می‌گیرد که مبنای توریستی داشته باشد و فرد، این ویزا را برای اقامتی کوتاه‌مدت درخواست کند. این ویزا در ۳ نوع صادر می‌شود: یک بار ورود، دوبار ورود و ورود مکرر. اعتبار این ویزا نهایت ۶ ماه خواهد بود.

استاد و پژوهشگر مدیریت جهانگردی افزود: ویزای رده D شینگن صرفا برای افرادی صادر می‌شود که در یکی از کشور‌های حوزه اتحادیه اروپا، کسب‌و‌کار، شرایط تحصیل یا اقامت دائم داشته باشند و اعتبار آن نسبت به ۳ ویزای دیگر بلندمدت‌تر است؛ بنابراین تصمیم جدید این اتحادیه توجیه‌پذیر خواهد بود.

جواهرزاده به وضعیت کنونی ورود گردشگر به ایران نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی که ایران جزو ۱۰ کشور اصلی مبتلا به کرونا محسوب می‌شود، قطعا خبری از گردشگر ورودی نخواهد بود. اما در صورت راه افتادن دوباره سفر‌های بین‌المللی، ایران مقصد مناسب و ارزانی برای گردشگران خواهد بود و این یک مزیت رقابتی برای ماست. به‌یقین از افت ارزش پول ملی خود راضی نیستیم، اما اگر بخواهیم به ابعاد اقتصادی این قضیه بیندیشم، ارزآوری در شرایطی که ارزش پول ملی ما نسبت به دلار پایین‌تر آمده است، کار به‌نسبت راحت‌تری خواهد بود و ما می‌توانیم از رقیب سنتی خود در منطقه، یعنی ترکیه، پیش بیفتیم. اما به نظر می‌رسد این اتفاق در سال جاری میلادی نخواهد افتاد.

 

دیدگاه تان را بنویسید