راه‌اندازی یک سامانه‌ برای رصد معاملات بازار سکه و طلا

ابراهیم محمدول از راه‌اندازی سامانه‌ و اپلیکیشینی برای رصد بازار سکه و طلا و همچنین ارتباط مردم با اتحادیه خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در نشست خبری امروز(شنبه) این اتحادیه اظهار کرد: حداقل در پنج ماه اخیر ویروس کرونا، همه اصناف علی‌الخصوص صنف طلا وجواهر را دچار مشکل کرده و منجر به تعطیلی بسیاری از واحدها شد. این ویروس همه دنیا را درگیر کرده و ایران هم از آن مستثنی نبوده و صنعت طلا و جواهر را دچار معضلاتی کرد که آثار آن در قیمت‌ها و نوسانات انس جهانی قابل مشاهده است؛ امیدوار هستیم که زودتر این ویروس از بین برود تا مردم مجدد به بازارها بازگردند.

وی با اشاره به اینکه صنعت طلا و جواهر برحسب وظیفه خود در شرایط کرونا براساس آنچه که در توان داشته، قدم برداشته است از دولت خواست که از سازمان‌های مربوطه زیرمجموعه خود بخواهد که کمک حال اصناف در این روزها باشند و ادامه داد: در زمینه مالیات، بیمه و بانک‌ها در بحث چک‌های صادره در این مدت و موضوع برگشت نخوردن آن‌ها کمک کرده تا اصناف وکسبه این معظل را هم پشت سر گذاشته و به روال سابق خود بازگردند. تنها انتظار اصناف از دولت این است که کمک حال ما را در بحث مالیات باشند؛ از ابتدای اسفندماه که همیشه کارکرد آن برابر چندین ماه بوده، دچار رکود شدید و کاهش معاملات شده‌ایم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: سازمان‌های مربوطه بحث جرائم مالیاتی را مدنظر داشته باشند تا مجموعه‌ها و واحدهای تولیدی ما بیش از این تعطیل نشوند. اکنون ناخواسته تعداد زیادی از همکاران ما فعالیت‌شان متوقف و تعطیل شده‌ است که امیدواریم به زودی بتوانند به روال قبل بازگردند. هرچند که حدود ۱۱ سالی است که بحث ارزش افزوده در صنعت اصناف ایجاد شده اما اینکه چرا بیشتر خود را در صنعت طلا و جواهر نشان داده، به این دلیل است که ارزش افزوده از کل قیمت طلا، اجرت و سودی که حاصل می‌شود، بایستی ۹ درصد  را از مصرف‌کننده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرد. بنابراین تعدادی نتواستند خود را در این زمینه وفق دهند؛ لذا مجبور شدند واحد صنفی خود را تعطیل و از این گردونه خارج شوند.

وی تصریح کرد: بحث ارزش افزوده غیرکارشناسی به صنایع وارد شد؛ به طوری که خود سازمان امور مالیاتی و نمایندگان مجلس علیرغم اینکه در ابتدای بیان ایرادات موضع‌گیری می‌کردند، سپس متوجه شدند که ارزش افزوده دارای ایرادات و اشکالاتی است که باید از سوی کارشناسان مربوطه رفع و رجوع می‌شد. ما نمی‌گوییم اصلا نباید وارد می‌شد اما بهتر بود که با صنایع مشورت صورت می‌گرفت و کارشناسی‌تر وارد این حوزه‌ها می‌شد. خوشبختانه اکنون این اتفاق افتاده و کار کارشناسی صورت گرفت.  

محمدولی تاکید کرد: هر جایی که نوسان ایجاد شود، کسبه را دچار مشکل می‌کند، صنعت طلا و جواهر آنقدر آماده هست که بازار بتواند آرامش خود را حفظ کند. این نوسانات برای صنعت مفید نخواهد بود، زمانی صنعت ما رونق دارد که در آن گردش و معاملات به راحتی صورت گیرد و مردم بتوانند خرید کنند؛ لذا این افزایش و کاهش قیمت‌ها در هر گرم به درد ما نمی‌خورد. امیدواریم با برطرف شدن ویروس کرونا بحث تولید  رونق و صادرات ایجاد شود تا راه‌حل‌های مشکلات ارزش افزوده هم اجرا شود. زمانی منفعت وجود دارد که ارزش افزوده در بحث طلا، معاف شود. با اجرایی شدن معافیت صنعت طلا از بحث ارزش افزوده رونق مدنظر برای صنعت طلا، جواهر و سکه ایجاد خواهد شد.  

مردم از ورود به معاملات طلای اب شده پرهیز کنند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین در رابطه با ورود سرمایه مردم به بازار طلای آب شده نیز گفت: اخیرا تقاضا برای طلای خام و سکه بیش از مصنوعات ساخته شده است. بازار مصنوعات طلا در حال حاضر به دلیل جو موجود در رکود شدیدی قرار گرفته و مردم به جهت سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش طلای آب شده می‌کنند. این در حالی است که طلای خام و آب شده، مصرفی برای مشتریان ندارد و تنها مصرف کارگاهی برای صنعت ما دارد که باید در چرخه تولید مصرف شود؛ لذا درخواست ما این است که مردم به دلیل اطلاعات کم و احتمال ضرر و زیان، به بازار طلای آب شده ورود نکنند.

 در ادامه محمد کشتی‌آرای- نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران-  در پاسخ به سوالی، در رابطه با راهکارهای کنترل بازار سکه و طلا از دلال‌بازی‌ها و سودجویی برخی افراد از راه‌اندازی سامانه‌ای برای رصد معاملات بازار سکه و طلا خبر داد و گفت: به جهت رسیدگی به معاملات بازار طلا و ایجاد شفافیت در معاملات و نیز مقابله با پولشویی، قرار است تا پایان سال سامانه رصد معاملات بازار طلا راه‌اندازی شود؛ بر این اساس قرار است همه معاملات بازار طلا ثبت شده و رصد شود تا از سودجویی‌های احتمالایی و تخلفات این صنف جلوگیری شود. ضمن اینکه اتحادیه اپلیکشنی را در دست طراحی و راه‌اندازی دارد که مردم به طور مستقیم بتوانند با اتحادیه در ارتباط باشند و معاملات هم مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین در سوال دیگری در رابطه با آغاز مجدد  معاملات سکه در بورس سهام نیز  اظهار کرد: حدود ۱۲سال پیش وقتی بازار بورس شروع به معاملات آتی کرد ما از آن حمایت کردیم. تا یک سال اخیر  معاملات بورس متاثر از بازار فیزیکی بود، اما از چند ماه پیش این روند برعکس شده و بازار به دلیل اختلاف قیمتی که بورس نسبت به آن داشت، از بورس سهام متاثر شد و جریان قیمت‌گذاری تغییر کرد که منجر به افزایش قیمت و تقاضا برای سکه شد. با پیگیری‌های صورت گرفته این  فعالیت‌ها متوقف شد و در حال حاضر با درصد اختلاف بسیار جزئی صورت می‌گیرد.

کشتی‌آرای سایت اتحادیه را  estjt.ir معرفی کرده و گفت: این سایت مستقل اتحادیه است که تمامی اطلاعات مربوط به اتحادیه در آن لحاظ شده، قرار است تا پایان سال هم همه معاملات طلا به صورت سیستمی توسط این سامانه رصد شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید