اصلی ترین دلایل تلفات در کوهستان ها

اصلی ترین دلایل تلفات در کوهنوردی ها کوهنوردی انفرادی، کمبود تجهیزات، فعالیت فراتر از توان و برنامه ریزی غلط است.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، طبق تحقیقاتی که توسط انجمن پزشکی کوهستان ایران انجام شده، مشخص شد در آماری که از حوادث مختلف کوهستانی به دست می‌آید در مجموع چهار عامل مهم و تاثیرگذار به چشم می‌خورد که به شرح زیر است: 

کوهنوردی به صورت انفرادی
طبق تحقیقات انجام شده کوهنوردی به صورت انفرادی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در کوهستان به شمار می آید. بسیاری از کوهنوردان بعد از سال ها کوهنوردی معتقدند که می توانند به تنهایی و بدون داشتن گروه به صعود بپردازند. شاهدیم که فرد هرچند حرفه ای بوده باز هم ممکن است دچار مشکلاتی شود و زمانی که  نیاز به کمک دارد کسی در کنار او نیست. همچنین اگر به آمار مرگ و میر توجه کنیم خواهیم یافت که بسیاری به دلیل صعود تک نفره جان خود را از دست داده اند. 
 

کمبود تجهیزات و لوازم کوهنوردی
عامل بعدی که در تلفات کوهستانی تاثیر گذار است کمبود تجهیزات و لوازم کوهنوردی است. حتی در بعضی اوقات شاهدیم که کوهنوردان بدون داشتن وسایل و تجهیزات اولیه اقدام به صعود می کنند! چه بسا این لوازم گاهی اوقات زندگی دوباره به یک کوهنورد می دهد. 
کمبود تجهیزات برای یک کوهنورد دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن گران بودن وسایل است. 
 

فعالیت فراتر از توان
عامل دیگری که باید مورد توجه کوهنوردان قرار بگیرد این است که فعالیت فراتر از توان یک کوهنورد ممکن است برای او مشکلاتی ایجاد کند. حتی برخی اوقات فعالیت بیش از حد کوهنورد را به کام مرگ کشانده است. 
 

 برنامه ریزی غلط
برنامه ریزی غلط آخرین عاملی است که در تلفات کوهستانی به چشم می خورد. این برنامه ریزی غلط می تواند شامل انتخاب زمان نامناسب صعود و فرود  باشد. همچنین نداشتن شناخت از تکنیک‌های کوهنوردی و شرایط بیولوژی بدن از عوملی است که باعث جان باختن یک کوهنورد می شود.

البته در آسیب‌شناسی این قضایا باید به نوع نگرش عموم مردم ایران نسبت به کوهنوردی توجه داشت. در هیج کجای دنیا مردم کوهنوردی را جدا از تجهیزات استاندارد و مربی نمی‌بینند. ما حتی برای انجام بی‌خطرترین ورزش‌ها هم نیاز به مربی و امکانات استاندارد داریم.

حال آن که در کوهستان به عنوان یک محیط طبیعی و بکر، نه قابلیت امدادرسانی خوب وجود دارد و نه عملیات جستجو در آن به خوبی انجام می‌پذیرد، عضویت در باشگاه‌ها یا گروه‌های کوهنوردی، به خودی خود در کاهش آمار تلفات کوهستانی تاثیرگذار است.

مردم در ایران اغلب یا انفرادی کوهنوردی می کنند یا با دوستانی به کوه می‌روند که به لحاظ دانش کوهنوردی در سطح بالایی نیستند. ضمن این که ما در بخش جهت‌یابی، نقشه‌خوانی، کار با قطب‌نما یا جی‌پی‌اس هم ضعف‌هایی داریم که خود مشکلات را بیشتر می‌کند.
امید است با حرفه ای تر شدن و رعایت نکات ایمنی جان خود و دیگران را در کوهستان حفظ کنیم. 

دیدگاه تان را بنویسید